Dalforsdagen 2024

Oj oj oj så mycket folk det kom! Sillen tog slut, hamburgarna hade en strykande åtgång och kakbordet väckte allas beundran. Sju sorters kakor har man ju hört talas om – men tjugosju?

Jo det blev faktiskt 27 sorters bakverk till slut, eller rentav 28 eller 29 eftersom det droppade in ett par ytterligare när vi redan satt igång.

Vi hade ju lite kaxigt utlovat 20 sorter men det slogs alltså med råge.

Häftigt med så många olika kakor – och gott, tyckte besökarna. Susanne Börjehag, som inspirerat fler i föreningen att bidra med bakverk, hade fullt upp.
220 sillar gick åt

Om det var kakbordet eller flitig marknadsföring som också lockade ovanligt många sillätare till Dalfors låter vi vara osagt – men att sillen tar slut har inte hänt på många år. Det var ju det som aldrig skulle få hända igen, men den här rusningen hade vi inte förutsett.

Kön till sillserveringen ringlade lång från det vi öppnade klockan 11 och tills sillen tog slut ett par timmar senare. Jaan Kokk lägger upp.

De senaste åren har antalet sillätare annars minskat stadigt, samtidigt som fler ätit hamburgare  – men den här gången blev det mer av allt.

Hasse Sjödén och Annika Åhrberg grillade hamburgare och korv utanför bygdegården. Bra åtgång på det också.
Kakbordet redan berömt

Många var de som utbrast ”Nämen!”, ”Wow”, ”DET var det värsta!” och sedan tog upp kameran för att fotografera det dignande kakbordet. Vissa sorter tog slut fortare än andra – dem ska vi baka fler av nästa år.

Vi ska också fundera mer på hur man kan lösa parkeringen om det ska komma så mycket folk, nu var det svårt för en del att få plats. Men detta är ju ett kärt besvär för oss i Dalfors bygdegårdsförening.

Ett stort och skickligt gäng spelmän höjde stämningen även i år. En tradition som satt sin prägel på Dalforsdagen i många år.
Lena Olsson återkommer till Dalforsdagen varje år med sina växter. I år gick försäljningen ännu bättre än den brukar, rapporterar hon.
Nöjda loppis-säljare

Loppisarna – tre utomstående plus bygdegårdsföreningens egen – gick också ovanligt bra. Många gjorde fynd och säljarna kunde åka hem med mindre bagage.

Många satt ute också i det vackra vädret – som det ju alltid är på Dalforsdagen! Men periodvis var det svårt att hitta sittplats även där.
Barnen hade alla rätt

36 vuxna och sju barn gick tipspromenad genom byn. Barnen var duktiga, nästan alla hade alla rätt, men då blev utslagsfrågan avgörande. Linnea Amanda, Gustav och David kom närmast.

Bland de vuxna var det ingen som hade alla rätt, men flera hade 10 rätt. Av dem var det Jerker Ahlgren, Anita och Jane som kom närmast på utslagsfrågan.

Rätta svar i barntipset:

Fråga 1.   2   8 ben
Fråga 2.   X   Frankrike
Fråga 3.   1   Tomat
Fråga 4.   2   Nasse
Fråga 5.   1   Solen
Fråga 6.   X   112
Fråga 7.   1   Älg
Fråga 8.   1   Små grodorna
Fråga 9.   2   Lila
Fråga 10.   X   Gepard
Fråga 11.   X   Herr Nilsson
Fråga 12.   X   Kultingar

Rätta svar i vuxentipset:

Fråga 1.   1   Stilla havet
Fråga 2.   X   Lady Gaga
Fråga 3.   X   1855
Fråga 4.   X   6:e planeten från solen
Fråga 5.   2   Stigbygeln
Fråga 6.   X   Rumänien
Fråga 7.   2   Vin
Fråga 8.   X   Hjälmaren
Fråga 9.   X   1960
Fråga 10.   1   Cumulus
Fråga 11.   2   2 000 000
Fråga 12.   2   93

Utslagsfrågan: Det var 122 kulor i burken.

Första pris i barntipset: Ett strandtennisset och en frisbee. Andra- och tredjepristagarna får var sin påse snacks.

Första pris i vuxentipset är ett presentkort på 200 kr i Dalfors lanthandel. Andra pris är en säck med hemgjord grillkol. Tredjepris en lite mindre säck med hemgjord grillkol.

Samtliga vinster hämtas ut i Dalfors lanthandel. Öppettider måndag–fredag 10–18, lördag 10–16. Grattis alla vinnare!