Att göra

I Dalfors får man koppla av i lantlig miljö.

Kanske ta en fisketur på Amungen eller till någon av de närbelägna skogssjöarna. Fiskekort kan köpas i Dalfors lanthandel eller på nätet  https://www.ifiske.se/fiskekort-orealven-oresjon.htm

Det finns en fin badplats vid Ön. Den sköts ideellt av Dalfors bygdegårdsförening.

Lämningar från förr

Den som är intresserad av historia kan hitta lämningar från 1700- och 1800-talet då Dalfors hade ett väl ansett järnbruk där man tillverkade bland annat spik, stångjärn och plogar.

I Knacknäsområdet finns grunder efter hus där man bodde och arbetade. Där ser man även resterna av dammar som byggdes för att driva de hammare som behövdes för spiktillverkningen.

Uppströms efter Dalforsån kan man se bland annat husgrunder som minner om gamla tider.

Vid Dalforsåns utlopp i Amungen finns ruinen av den masugn som uppfördes 1797 kvar, och i dess närhet står fortfarande det järnmagasin där de färdiga produkterna förvarades i väntan på vidare färd över Amungen.

Masugnsruinen vid Dalforsåns utlopp i Amungen.
Stationshus och naturreservat

Tre kilometer utanför Dalfors finns byn Göringen där man hittar ett fint gammalt stationshus. Huset och det omgivande spårområdet underhålls pietetsfullt av entusiaster i Föreningen Dala-Hälsinglands järnväg.

Inte långt från Dalfors finns även två naturreservat, Gåsberget och Trollmosseskogen, som är gamla lövbränningar där man kan hitta en del sällsynta växter och djurarter och det även finns intressanta fäbodristningar.