Föreningen

Bygdegårdsföreningen Viljan är den förening som äger, förvaltar och hyr ut den lokal där många av bygdens aktiviteter äger rum.

Föreningen jobbar framförallt för att dess lokaler ska kunna användas för barn- och ungdomsfostran och utbildning i deras egen hembygd. Vi arbetar dessutom för att genom lokalerna möjliggöra ett bra aktivitetsutbud och goda förutsättningar för ett starkt föreningliv i Viljanbygden.

I lokalerna finns därför bland annat:

Virestad Friskola som bedriver skol-, fritids- och förskoleverksamhet i både Bråthult och Virestad

Bråthults Bygdegård för arrangemang, fester, möten och aktiviteter m.m.

Vi är certifierade som en Säker föreningsgård 2024-2026. Det innebär att vi utbildat oss inom riskmedvetenhet och skadeförebyggande arbete för att öka säkerheten i och för vår föreningsgård. Föreningens styrelse har också intygat att åtgärder vidtagits som gör föreningen till en ”Säker föreningsgård”. Läs mer om certifieringen härhttps://sakerforeningsgard.se.