Låt Boet blomma!

Med start den 5. maj lanserar Boets Bygdegårdsförening projektet «Låt Boet blomma» med finansiellt stöd av Postkodlotteriets stiftelse.

Vem skapar den vackraste blomsterängen?

Var med! Öka den biologiska mångfalden i Boet. Alla som vill, får en påse med ängsfrön inklusive bruksanvisning för att skapa en liten blomsteräng hemma. Det blir spännande vilka insekter och fjärilar som kommer till den. Kanske någon upptäcker sällsynta exemplar som har överlevt från för i tiden?

Alla invånare, barn och vuxna, är inbjudna att skicka bilder, texter eller teckningar av sina ängar till mailadressen: latdetblomma@outlook.com. De ska publiceras på Boets Bygdegårds hemsida. De bästa bidragen kommer fått pris vid projektets slut.

Kring Bygdegårdsförenings lokal kommer vi att anlägga en blomsteräng och en örtagård med information om växterna som finns och vilka insekter som har nytta av dem. Blanketter med roliga frågor blir upplagda, så att man kan leta efter blommor och växter. Ett insektshotell ska också byggas under året.

Stöd av Postkodstiftelsens grannskapsinitiativ

”Genom Grannskapsinitiativet vill Postkodstiftelsen bidra till att fler möts och delar upplevelser i närområdet. Vi är därför väldigt glada över att stötta Boets Bygdegårdsförening som genom gemensamma odlingsaktiviteter, filmvisning och en avslutande utställning vill stärka samhörigheten och den biologiska mångfalden i grannskapet.” säger Marie Dahllöf, generalsekreterare för Postkodlotteriets stiftelse.