Dåtid och nutid

Lite historik

Föreningen bildades den 28/2 1945 och hade
ingen lokal förrän den 11/11 1953. Då fick
föreningen överta gamla skolan i Boet av
kommunen. Lokalerna var klara den 8/12
1957. Den gamla skolan var då ombyggd till
Bygdegård.
En del omändringar och underhåll
har utförts under årens lopp. År 1990 gjordes
en större upprustning med nytt kök fullt
utrustat med det som behövs, ny inredning,
stolar och bord m.m.

Hasse Rydberg

Boets bygdegård idag

Bygdegårdsföreningen var från början en andelsförening. 2011 gjordes den om till medlemsförening. Lokalen har genom åren används till bröllop, begravningar, dans och andra kalas, och kan fortfarande bokas för sådana tillställningar. Boets Idrottsklubb har haft dans med levande musik. Lokalen kan även bokas för vanliga föreningsmöten.
Just nu ser vi över våra stadgar; de gamla var relaterade till andelsföreningen. Därför kommer vi i höst att ha ett extra årsmöte, bara för att godkänna de stadgar vi tog på det ordinarie årsmötet vi hade i mars.
I höst fortsätter vi på det inslagna spåret med stickcafé, soppluncher, och program en gång i månaden. Vår målsättning är kunskap och kultur, men viktigast är att vi har kul.
Vi är 13 personer i styrelsen. Våra möten har ofta många punkter, men inte fler än att det finns mycket plats för skratt.
På uppmaning från Bygdegårdarnas Riksförening har vi antagit en policy på årsmötet, som du kan läsa här.
Höstterminen avslutas med julkafe´, som vi har samtidigt med Boets julmarknad.

Förslag till policy för Boets Bygdegårdsförening

Till vår bygdegård är alla välkomna, oavsett etnicitet, ras, kön och religiös tillhörighet. Personer med fysiska eller psykiska funktionsvarianter ska också känna sig välkomna. Detta enligt FN´s deklaration om de mänskliga rättigheterna.
Var och en har rätt att uttrycka sina åsikter, för så är det i vårt demokratiska samhälle.
Demokrati är en av grundbultarna i vår förening.
Saker vi behöver införskaffa försöker vi att i första hand finna i secondhandaffärer. Vi sköter om våra tillhörigheter så de håller länge.
Gemenskap är ”hugget i sten” i föreningen. Finns inte den är vi ingenting.

Solveig Granath, ordförande