Påarps motionsområde – Motionsleder och Utegym

Blidsbergs bygdegårdsförening erbjuder 6  natursköna motionsleder.

Bygdegårdsföreningen i Blidsberg sköter om spårområdet i Påarp.

Här finns utegym, trivsamma vandringsleder, aktivitetsrundor samt en mountainbikeled. De flesta besökare startar vid den stora parkeringen vid bygdegården och följer grå skyltning till området c:a 1 km.

MTB: Utmaningen 10,3 kilometer (Röd)

Utmaningen är ett motionsspår som utnyttjar terrängen till en härlig utmaning. Det röda spåret är populärt hos mountainbikecyklister och terränglöpare. Spåret har sex stravasegment och korsar vid flera tillfällen skogsvägar vilket skapar möjlighet a

tt vända tillbaka mot start/mål om man inte önskar fullfölja hela varvet.

Tänk på att

• Spåret är inte enkelriktat så det är möjligt att möta cyklister på banan.
  • Spåret korsar banvallen vid två tillfällen så iakttag försiktighet.
  • Delar av MTB-spåret går på samma sträcka som vandringsleder. Visa hänsyn.
  • I den sydöstra delen av spåret går det ibland kor på bete. Visa hänsyn även här.
Vandringsled: Gunnarp 6,7 kilometer (Gul)

Motionsspåret går norrut till Humla/Gunnarp och därefter söderut via gamla järnvägen och Humlas vattendammar och fortsätter vidare genom Källebergs ängar tillbaka till start/mål.

Vandringsled: Målarp 6,4 kilometer (Vit)

Första halvan går norrut i vacker skogsmiljö som vid Målarp övergår till Börstigvägen (grusväg). Grusvägen följer man sedan tillbaka till start/mål.

Vandringsled: Källeberg 3,8 kilometer (Blå)

Det mest populära motionsspåret. En härlig blandning av allt vad Påarpskogen och ängarna vid Källeberg har att erbjuda.

Vandringsled: Tipspromenad 3,3 kilometer (Orange)

Under säsong arrangeras månadsvis tipspromenad. Tipslapparna lämnas in i tipslådan vid Bygdegårdens parkering.
Mer information finns på www.bygdegardarna.se/blidsberg

Vandringsled: Aktivitetsrundan 2,8 kilometer (Grön)

Det gröna spåret är ett roligt alternativ, både för barn och vuxna. Längs Aktivitetsrundan finns 12st stationer med olika fysiska övningar. Varje station har en övning anpassad för barn och en för vuxna. Se separat information vid start/mål.

Anslutning från bygdegården 1,1 kilometer (Grå)

Följ grå skyltar till start och målområdet vid utegymmet.

Övrigt

Alla leder utom Aktivitetsrundan (grön) går genom beteshagar där djur kan vistas vissa tider på året. Det är alltid möjligt att passera men visa respekt för djuren. Vill man ha med sig mellanmål och en kaffetermos så finns några rastplatsbord utplacerade. Man får dock inte att grilla i området.