Acksjöleden kulturvandring steg 2

Vi har startat upp Acksjöleden kulturvandring steg 2 där vi förädlar vår nuvarande kulturvandringsled med AR-teknik. Projektet är ett Leaderprojekt med bidragsstöd från EU och Jordbruksverket

Acksjöleden, kulturvandring steg 2

Projektstöd inom lokalt ledd utveckling

För att få det tekniska med AR (Augmented Reality) att fungera får vi hjälp av Thnx, https://www.thnx.se/about

Vi anlitar ett lokalt företag som bygger de 3D modeller som behövs för att visa den förstärkta verkligheten.

Exempel på kulturplatser som finns i AR är Klockstenen, Bengtänga, Kolmila mm

Acksjon AR

App som skapats för Kulturvandring steg 2 och används för att få upplevelsen på vandringen heter Acksjon AR och hämtas från Google Play (Samsung) eller App Store (Iphone). Mobilappen går även att ladda ned vid informationstavlan på plats vid bygdegården Acksjöns skola.

Mera information om kulturplatserna finns att läsa här: Kulturvandring steg 2 texter

Klocksten Bengtänga

kolarkoja kolmila

Beskrivning av den planerade investeringen

Kulturvandringsleden, som vi i ett tidigare projekt kunnat genomföra, har uppskattats mycket av bygdens folk och besökande vandrare, – men det finns ytterligare platser och mer kulturhistoria som är önskvärt att belysa.

När arkeolog från Värmlands museum var med oss ute i markerna kunde vi hitta flera kolbottnar rester av kolarkojor mm. En kolbotten med en diameter av 18 m, som var en av de största han någonsin hade påträffat. Aktuell kolbotten låg strax bredvid en gammal boplats, där han också med sin erfarenhet och kunskap, för oss kunde förklara hur bostället såg ut till sina delar. Denna kompletterande information är något som många ”vandrare” eftersöker, -vi har i det tidigare ”kulturvandrings” projektet satt upp skyltar som talar om att här har funnits ett torpställe, lite information om namn, bebyggare, rivet 1832 osv.

Men utan den kompletterande information som arkeologen kunde ge oss vid den gemensamma rundvandringen är det svårt att överhuvudtaget se något av dessa skogens kulturarv.

Vår avsikt nu i ”kulturvandring steg 2”, är att försöka tydliggöra med bl.a. den information som arkeologen gav oss på plats, -bl.a. med kompletterande informationsskyltar.

Vid ett antal av torpställena, kraftstation, kvarlämningar, masugn mm vill vi även komplettera med modern teknik, – i sin mobil genom AR-teknik ges en vision av hur torpstället kunde sett ut i skogsgläntan, information om miljön och dess objekt överlagras på den verkliga världen, -förstärkt verklighet augmented reality, (AR).

Kulturvandringsleden passerar vid några tillfällen HK, högsta kustlinjen, med AR-appen ges där en vision av att kliva ner i Yoldiahavet.

Slutdatum

2023-09-15