Besök av elever från Nyeds skola

Vi har ett samarbete med Nyeds skola där elever besöker oss för en halvdag att gå i vår gamla skola samt att vandra en kort bit till ett par historiska platser på kulturvandringsleden.

Eleverna kommer med buss. ”Skolfröken” möter dem på trappen och med den gamla skolklockan ringer hon in eleverna. Där får de sitta i de gamla bänkarna, titta och läsa i gamla böcker, höra berättelse om hur det var att gå i skolan förr i tiden samt skriva på svarta tavlan. Eleverna sitter som ljus i bänkarna och ställer många frågor.

Skolfröken ringer ut till rast och dags för en vandring till Klockstenen och Bengtänga. Om Klockstenen, som också kallas trollstenen, finns en gammal sägen som berättas. Går sen vidare till Bengtänga som varit ett gammalt torp där bara hörnstenarna finns kvar i grunden. Där berättas om hur man bodde och levde förr.

Dags åter för rast med medtagen massäck. Sedan återresa med buss till dagens skola.

Mycket uppskattat av både oss i föreningen och eleverna.