Acksjöleden

Från Acksjöns skola utgår tre slingor av olika längd, 3 km, 9 km och 14 km.

En vandring på Acksjöleden bjuder dig på en omväxlande natur och framförallt tysthet och en storslagen känsla av vildmark. Leden går genom hällmarkstallskog, blåbärsgranskog och fuktiga lövskogar i olika åldrar. Leden passerar små tjärnar och myrar och ett vackert odlingslandskap vid Herrån och Acksjön.

Leden bjuder också på ett par platser med vidsträckt utsikt över det omgivande landskapet, korsar Horssjöälven på sex ställen, följer vattendraget utmed en sträcka i södra delen och likaså Acksjöns strand en bit. Man kommer även förbi flera kulturhistoriskt intressanta platser som torplämningar och ruinen efter Acksjöhyttan.

På flera platser finns rastplatser med bänkar och fikabord. Leden går omväxlande på skogsstigar och grusvägar.