Bygdegårdsföreningen & Vallegården

Inför bygdegårdsföreningens bildande hade under många år diskuterats behovet av en samlingslokal , redan på 30- och 40-talet hade olika idéer ventilerats. I november 1957 kallades till ett informationsmöte, för att undersöka möjligheterna att bygga en bygdegård för socknarna Eggby, Istrum och Öglunda. Vi vet att mötet var välbesökt, att de flesta var positiva och att en interimstyrelse bildades. Den blev också den första formella styrelsen i den då nybildade Eggby-Istrum-Öglunda Bygdegårdsförening. På den tiden fanns Valle Kommun, som skänkte tomten och 5.000 kronor. Hildur och Sven Wingquist’s stiftelse bidrog med 5.000 kronor . Regissören Arne Sucksdorff skänkte nettot av visningen av filmen En djungelsaga, som visats i Skara – drygt 4.000 kronor. Men finansieringen tog ju tid, så styrelsen gick i borgen för ett lån på 35.000 kronor – för att man skulle komma igång. De tre socknarnas lantbrukare skänkte timmer, som sågades vid Götene Träindustri.

I november 1958 började arbetena med utgrävning för grund och källare. Götene Träindustri fick leverera stomme och byggnadsmaterial. Ivern var stor, så väggar, takstolar och yttertak var snart på plats. Under 1958 tecknades nära 900 andelsbevis, som inbringade cirka 22.000 kronor.

November 1958, De första grävtagen

Allt arbete som gjordes var frivilligt och alla var uppfyllda av arbetslust och optimism. Detta har noterats av numera bortgångne Sven Breman – en av eldsjälarna, arbetsledare vid byggnationen och mångårig sekreterare i föreningen – vilket han för övrigt var till långt in på 80-talet. Arbetsledaren Nils Moqvist  kunde dagligen under byggnadsperioden disponera nio hårt arbetande förenings-medlemmar – tre från vardera socken.

En av de stora eldsjälarna, Sven Breman

Redan i februari 1959 (cirka 4 månader  från arbetenas början) kunde föreningens årsstämma hållas i Vallegården och det årsmötet drog mer än 200 besökare.

Februari 1959, Vallegården står på sin plats

Byggkostnaden blev 69.000 kronor och den totala kostnaden, inklusive utrustning och möbler slutade på 75.000 kronor. Då såg dock inte Vallegården ut riktigt som den gör nu. Köket byggdes ut 1971 och parkett, handikappramp och asfalterad gårdsplan mm fick vi inte förrän 1978. Den formella invigningen av Vallegården skedde sedan den 4 oktober 1959 av dåvarande landshövdingen Fritiof Domö, som i sitt invigningstal uppehöll sig vid den storartade uppslutningen och arbetsinsatsen kring Vallegårdens uppförande. Detta var lite historik om hur Vallegården kom till för drygt 50 år sedan.