• Hem

Om bygdegården

Träffpunkten i Sikeå ekonomisk förening, en förening med 100-åriga anor, en gång i tiden Sikeå byggnadsförening u.p.a. Vi vänder oss till personer, boende i Sikeå och Legdeå eller med anknytning till orten. Vårt ändamål och verksamhet är att förvalta föreningshuset Träffpunkten, hyra ut lokalen till medlemmar, föreningar, studieförbund, myndigheter samt till privata sammankomster.

Exempel på Träffpunktens egna arrangemang är:

• Paltfesten (tillsammans med Legdeå Sikeå Intresseförening som bjuder in nyinflyttade)
  • Julmarknaden med servering av gröt och skinksmörgås
  • Soppluncher med lokala kulturinslag
  • Arrangemang med musik, teater, författare

Vi medverkar på hamnmarknaden och håller i ett eller två Musikcaféer i Sikeå Hamn om sommaren.

Vi hoppas stärka det sociala nätet i byarna och många kommer också på arrangemangen, ca. 80 personer på Paltfesten, fullt hus på julmarknaden där vi sålde 85 portioner gröt. Till soppluncherna kommer ca. 25 bybor vid varje tillfälle.

Medlemmar hjälper till att genomföra detta och ställer också upp med underhållsarbeten på byggnaden. Vi hade 2018 en fönsterrenoveringskurs och har sedan under två år renoverat samtliga fönster. Vi avslutade jobbet med middag tillsammans!

Träffpunkten är sedan 2019 medlem i Bygdegårdarnas riksförbund vilket ger oss bra tips om föreningsarbete, skötsel av huset och tips.

Välkommen till föreningen

Rolf Johansson, ordförande