• Hem

Museum Ihopsamlat

Den lilla historien om starten för det lilla museet ”Hopsamlat” i Steneby Bygdegård!

Den 13 oktober 2020 startades funderingar och planering för ett lager/museum i den stora salen på övervåningen. Där hade tidigare varit skolsal och sportklubblokal med ungdomsverksamhet.

Anledningen till museifunderingar var bl a att Steneby Hembygdsförening mottagit ett flertal gåvor i form av spännande men skrymmande minnesvärda ting från bygden

Dessutom fanns en hel del bucklor och diplom från skilda epoker i bygdens sporthistoria kvar i lokalen.

Den anslutande korridoren översvämmades av böcker i en salig röra och där stod den stor stora skolplanschställningen med allehanda skolplanscher, alltihop minnen från Kyrkskolans dagar.

Dalslands skrivarförening hade i och med uthyrningen till Garnverkstan blivit husvilla och önskade ny plats. De har ”flyttat in” i långbänken längs den spegelprydda väggen och där döljer sig nu år av verksamhet med spännande läsning när tid ges.

Bröderna Forsbergs ”spinnrocksverkstad” växte fram, verktygshyllor sattes upp. Snickarkunskap och gediget kunnande om bygd och släkten Forsberg i Vammen ger en glimt av en svunnen tid.

Skoltidens hyllor pryddes med allt från en stor burk bläckpennestift till vackra träboxar med laborationssatser. Biblioteket ute i hallen arrangerades med en hylla för läroböcker.

Några gamla skolbänkar får sin placering där, den ena är en gåva och har fungerat för skolbarnen i Norebyns skola.

Tre valurnor från en svunnen tid plockades fram ur gömmorna och väsentlighet och kopparglans kan skönjas.

Steneby Hembygdsförening har ett eget rum innanför museet. Där finns, sedan tidigare, en samling textilprover och böcker efter vävlärare Elsie Johansson på Stenebyskolan i Dals Långed samt en hel del skrifter om bygden,

Trästolar från 50-talet som tillverkats i Dals Långed  inköptes till kyrkskolans matsal på 50-talet. Vi fann 8 st i mer eller mindre bra skick. Nuvarande ättling och ägare till Bohlins snickeriverkstad, Pelle Bohlin konsulterades och hans råd har vi följt med limning, putsning och vaxning.

Skåp med uppstoppade fåglar och stenar från Dalslands geologiska berggrund finns kvar från skolans tid och står på trappavsatsen.

En samling skolfoton från annu dazumal och till tiden för Kyrkskolans nedläggning hamnade på flyttbar skärm i korridor utanför vårt museum.

Invigningen av museet HOPSAMLAT blev på midsommaraftonen 2022 där Lars Forsberg och Lars-Erik Magnusson, ättlingar till bröderna Forsberg, fick klippa bandet.

Alla medhjälpare med små och stora insatser för iordningställandet tackas härmed!
Ingela Westling
Curator enligt uppdrag