• Hem
  • Nyheter och evenemang

Krigets konsekvenser för lokalbefolkningen i Sävar 1808–1809, söndag 20 augusti kl. 18:30, Sävar hembygdsgård

KRIGSMASKINERIET
Presentation av ny bok
:
Göran Backman & Martin Hårdstedt (red.) 2023. Krigsmaskineriet: Kriget, förutsättningarna och konsekvenserna ca 1780–1820. Antologi utgiven av Oravais historiska förening, 304 s.

De Sävarbördiga Robert Eckeryd (historiker) och Anders Agdahl (ekonom) föreläser om sina artiklar i denna historiska antologi.

Sjukdomar, utarmning och slagfält: Krigets konsekvenser för lokalbefolkningen i Sävar 1808–1809 (Eckeryd)

Bröd till varje pris: Underhållsproblematik från ett prishistoriskt perspektiv (Agdahl)

Boken innehåller 12 artiklar. Bland övriga medverkarande författare återfinns historikerna Lars Eriksson Wolke, Nils-Erik Villstrand och Henry Nygård samt den mathistoriska experten Kristina Steen, känd för att ha serverat historisk mat bland annat även på Klockargården i Sävar.

Utan avgift

Sävar Hembygdsförening