Om bygden

Betydelsen och ursprunget av namnet Linde är inte klarlagt, men det skrevs långt tillbaka Linda eller Lindum. Linda betyder obrukad åkerjord (träda) eller gräsvall. En annan teori är att namnet är en pluralform av trädet lind och bör då enligt Svenskt ortsnamnslexikon ha syftat på en eller flera lindar. Ytterligare en teori är att namnet har samma ursprung som det estniska ordet linn (linna på finska), vilket betyder borg eller slott.

Linde är en typisk jordbruksbygd, men här finns också skog, berg och sjö. Lindeberget eller Lindeklinten är ett bekant landmärke för de som färdas på landsvägen mellan Hemse och Visby. Från Lindeberget, ca 60 m över havet, har man en fin utsikt söderut, med Lindes vackra kyrka i förgrunden och med 4 – 5 kyrkor till synliga på olika avstånd. En klar dag kan man skönja vindkraftverken i Näs. Många besöker berget varje valborgsmässoafton då majbrasan tänds och våren hälsas med vårtal, körsång och hurrarrop. På klinten finns också två fornborgar från järnåldern, som är väl värda ett besök.

Asaträsk, som ligger i gränsen mellan Linde och Lojsta, är sommartid ett populärt utflyktsmål för de boende i trakten. Där finns en liten badplats med sandbotten och badbrygga där man kan ta sig ett dopp, kanske efter att man har gått vandringsleden runt träsket. Därefter kan den som så önskar grilla vid den iordningställda grillplatsen och njuta av den vackra utsikten över träsket.

Förutom Linde Skolhusförening finns andra aktiva föreningar i socknen, bl.a. Linde Hembygdsförening, Linde Bastuförening, Fardhem-Linde-Lojsta LRF-avdelning, Linde-Lojsta Jaktsällskap och Hemse-Linde Pistolskytteklubb.