Historik

Linde gamla skola ägdes sedan den lades ner 1967 av Linde församling, som då fick överta den av dåvarande Hemse Kommun. Skolan har i praktiken både vad gäller fastighetsskötsel och ekonomin förvaltats av Fardhems kyrkliga samfällighet, där Linde församling ingår.

Den 1 juli 2013 hölls ett möte i skolhuset för alla boende i Linde angående Linde gamla skolas framtid. Mötet beslöt då att bilda en förening i syfte att överta den gamla skolan av Linde församling. En interrimsstyrelse och en valberedning utsågs på mötet. Interrimsstyrelsen fick i uppgift att förbereda bildandet av en ideell förening och att när tiden var mogen kalla till möte för bildande av föreningen.

Den 10 oktober 2013 kallades Lindeborna till ett första årsmöte med föreningen. Mötet beslöt att bilda Linde Skolhusförening, stadgar antogs och en styrelse valdes. Styrelsens första uppgift blev att förbereda ett övertagande av skolhuset och den 1 januari 2014 blev Linde Skolhusförening ägare till skolhuset i Linde.