Kort historik över Linde Skola

År 1849 stod den första folkskolan i Linde färdig. Den blev då en gemensam skola för hela pastoratet, vilket vid den tiden omfattade Fardhem, Linde och Lojsta församlingar. På våren 1913 brann det i skolan. Det är svårt att veta hur omfattande branden var, men den var nog inte så stor eftersom skolrådet beslöt att skolan skulle rengöras. Inte desto mindre beslöt skolstyrelsen samma år att ge byggmästare J. Jacobsson, Kälder i uppdrag att påbörja en om- och tillbyggnad av skolhuset. Inga spår av den gamla skolan syns idag, så det verkade som om det blev en helt ny skola. Exakt vilket år den nya skolan stod färdig är osäkert, men det torde vara 1915 eller 1916. Mycket av skolhuset som det såg ut när det byggdes har bevarats till våra dagar. I markplan fanns två skolsalar, en mindre till barnen i årskurs 1 – 2 och en större till elever i klass 5 – 6. På övervåningen fanns förutom en slöjdsal, ett rum som bl.a. användes till sammanträden för skolstyrelsen och kommunstyrelsen. En del av övervåningen var också inredd som bostad till småskollärarinnan, med egen ingång genom ett trapphus på baksidan av skolan, ett trappshus som fortfarande finns kvar.

I ett par av rummen på andra våningen har också funnits en sparbank. Fardhem Pastorats Sparbank bildades 1882 och fick sin expedition i gamla skolan. Förutom en period mellan 1904 och 1911, då banken var inrymd vid Sandarve i Fardhem, har sparbanken haft sitt kontor i skolan fram till 2008, då banken flyttade sitt kontor till Stånga

I slutet av 1940-talet drog man in vatten och avlopp samt installerade värmeledning i huset. År 1949 beslöt man att gräva ur källaren för att inrätta kök och bespisningslokal. Maten kördes från Hemse skola och värmdes i köket i Linde.

På 1950-talet gick barnen från Linde klass 1 – 2 och 5 – 6 i Linde, och klass 3 – 4 i Lojsta, medan klass 7 gick i Hemse. Något av de sista åren på 50-talet lades årskurserna 5 och 6 ner, och 1967 försvann även årskurserna 1 och 2 varefter skolan lades ner. Därefter har ingen skolverksamhet bedrivits i Linde skola.

Efter nedläggningen övertogs skolhuset från dåvarande Hemse kommun av Linde församling och har sedan dess fram till sista december 2013 varit kyrkan församlingshem. I skolan har också under många år funnits ett bibliotek, en filial till Hemsebiblioteket, som utnyttjades av sockenborna och var uppskattat framför allt av barnen.

Skolhuset har efter skolans nedläggning varit en mötesplats för sockenborna. Kyrkan har hyrt ut lokalerna till studiecirklar, möten, sockenfester och privata fester. Kort sagt, skolhuset har varit Lindes bygdegård. Den 1 januari 2014 övertog den då nybildade föreningen ”Linde Skolhusförening” skolhuset från kyrkan, i akt och mening att fortsätta driva skolhuset som en möteslokal och aktivitetshus för privatpersoner, föreningar och myndigheter.

Ytterligare en milstolpe i skolhusets historia sattes i mars 2017. Då stod nämligen det nya köket klart i f.d. biblioteket (f.d. f.d. lilla skolsalen). Bygget inleddes i september 2016 och ett halvår senare var det klart för inflyttning. Det nya köket kunde komma till stånd tack vare bidrag från Odinska donationsfonden och projektstöd ur fonden för landsbygdsutveckling från EU.