• Nyheter

Fyra fick silvernålar på distriktsstämman

BR:s förbundsordförande Per Lodenius delade ut silvernålar till Lisbeth Ericsson, som varit kassör i Pjätteryds bygdegård i många år och revisorsersättare i distriktet. Johnny Andersson, mångårig ordförande i Agunnaryds bygdegårdsförening, och Vidar Lundbäck, Hallaryd, som varit distriktets revisor i 20 år, fick också en silvernålar. Även Eva-Britt Johansson, Pjätteryd, distriktets revisor i många år tilldelades en silvernål men kunde inte närvara och får därför nålen senare.

Per Lodenius delade också ut diplom och blommor till Bergslunds bygdegårdsförening som var en av de första bygdegårdarna att anslutas när förbundet bildades 1944. Det är en mycket aktiv förening med omfattande egen verksamhet, föräldrakooperativ förskola i lokalerna och med nyinstallerade solceller. Diplomet togs emot av föreningens ordförande Maria Richter Sund

Distriktet kan fira 75-årsjubileum i år. Därför höll Per Lodenius ett högtidstal där han framför allt hyllade det ideella engagemanget i bygdegårdsföreningar och civilsamhället i övrigt.

En som personifierar det ideella engagemanget är Owe Svensson, mångårig ordförande i Åby/Tjureda IF, mest känd som elitförening i bandy. Nu har han lämnat ordförandeposten men fortsätter med sitt ideella arbete i föreningen. Han berättade för stämman om föreningens omfattande arbete, bland annat om byggandet av en ishall för bandyn till en kostnad av 42 miljoner men med oerhört mycket ideellt arbete för att hålla nere kostnaden. Hundratalet personer var engagerade i byggandet som nästan helt gjordes av ideella krafter.

Stämman hölls i Agunnaryds bygdegård. Den byggdes 1934 av JUF. Om- och tillbyggnader har gjorts 1965, 1995, 2018 och 2020.

Lars-Ove Johansson, Lagan, kommunstyrelsens vice ordförande i Ljungby, var ordförande för stämman

Solveig Carlsson omvaldes till distriktsordförande. Johan Håkansson, Kvenneberga, omvaldes i styrelsen på två år. Michael Holmér, Tegnaby, och Yngve Sunesson, Markaryd, kvarstår ytterligare ett år.

Som representanter för medlemsorganisationerna anmäldes Sofia Ek, 4H, Elisabeth Hermansson, LRF, Annika Nilsson, C, och Ingrid Johansson med Catarina Lindahl Petäjä som ersättare, SV.

Chris Olsson, Lidhult, som är projektledare tillsammans med Roger Andersson, berättade om Leaderprojektet Rusta bygden som bygdegårdsföreningar gärna får delta i.

SV har ett studiematerial som kan användas.

Som avslutning på stämman fick deltagarna äta jubileumstårta. En utställning med utdrag ur protokoll och kassaböcker från de tidigare åren fanns att studera under dagen.