Alla skall känna sig välkomna…

Kulturföreningen Kilbolokalens kommenteringsregler för sociala medier

Uppdaterad 2019-08-18

Vårt mål är att alla ska känna sig välkomna att delta i samtalet och att diskussionerna på vår sida förs i ett trevligt tonläge.

Följande regler gäller för kommentarer på Kilbolokalens sociala mediekanaler:

• Vi tillåter inte aggressiva kommentarer eller personliga påhopp, hot eller förtal i våra kommentarsfält. Vi polisanmäler alla hot mot oss eller mot andra, samt kommentarer som kan utgöra hets mot folkgrupp. Det senare kan handla om att man skriver nedsättande saker om grupper utifrån t ex nationalitet, etnisk härkomst, tro eller sexuell läggning.
  • Vi tillåter inte kommersiella budskap.
  • Vi vill att kommentarerna i en diskussion håller sig till ämnet för posten.
  • Kulturföreningen Kilbolokalen är politiskt och religiöst obundna. Vi tillåter därför inte inlägg eller kommentarer som syftar till att nedvärdera grupper utifrån exempelvis kön, hudfärg, etnicitet eller sexualitet.
  • Inlägg som bryter mot lagen eller kränker annans upphovsrätt är inte tillåtna.
  • Vi har en restriktiv hållning när det gäller länkar i kommentarsfälten eftersom vi inte har möjlighet att läsa igenom allt som länkas till eller kontrollera upphovsrätten. Vi raderar därför alla kommentarer som innehåller länkar till bloggar, forum eller andra plattformar där vi inte kan överblicka helheten. Även länkar till politiska kampanjsidor och länkar till kommersiella budskap raderas.
  • Vi tillåter inte bilder eller länkar i våra kommentarsfält (inklusive GIF:ar). Detta eftersom vi inte kan kontrollera upphovsrätten för bilderna.
  • Användare som bryter våra kommenteringsregler kan komma att blockeras från sidan.
  • Vi tillåter inte att man sprider rykten eller privata uppgifter om namngivna eller på annat sätt utpekade personer.
  • Varje inlägg ska tillföra något nytt. Kommentarsfälten är en plats för dialog, de ska inte användas som en megafon för en politisk åsikt eller ideologi. Vi tar bort kommentarer som publiceras upprepade gånger och tillåter inte ”kampanjande” där samma kopierade text postas många gånger.
  • Inlägg som bryter mot våra kommenteringsregler raderas och/eller anmälas till Facebook.
  • Inlägg som bryter mot lagen (exempelvis hot eller hets mot folkgrupp) anmäls även till polisen. I arbetet med modereringen på Facebook döljs och raderas inlägg som klart bryter mot kommenteringsreglerna och i vissa fall blockeras även användare från Kilbolokalens Facebooksida samt Instagramsida. Du som skriver på Kilbolokalens sociala medier har själv ansvar för att dina kommentarer följer våra regler. Ser du en kommentar som bryter mot våra kommenteringsregler är vi tacksamma om du både anmäler kommentaren till Facebook eller Instagram och uppmärksammar oss på den.

Hur kan ni ha kommenteringsregler när vi har yttrandefrihet?

Yttrandefriheten innebär att varje svensk medborgare har rätt att uttrycka tankar, åsikter och känslor och i övrigt lämna uppgifter i vilket ämne som helst.

Dock har man inte rätt att uttrycka vad som helst, för det finns lagliga gränser och till exempel är hets mot folkgrupp och förtal är brottsligt.  Yttrandefriheten innebär inte heller att alla har rätt att uttrycka sin åsikt var som helst – det är alltså ingen rättighet att få uttrycka sig i de kanaler som Kilbolokalen ansvarar för. Var och en kan ju skriva, facebooka, streama eller blogga hur de vill i eget namn så länge de följer lagen. På våra plattformar har vi valt att lägga ribban högre än vad lagen kräver eftersom vi vill ha ett trevligt samtalsklimat där alla känner sig trygga och vågar uttrycka sina synpunkter.