Om Kilbolokalen

Det som sker, äger rum där och då, det går inte i repris, det är unikt!

Kulturföreningen Kilbolokalen bildades år 2001 och driver sedan dess Kilbolokalen, i byn Västerbykil i Sala kommun.

Lokalen ägdes och drevs före oss av ortens NTO-förening och har i drygt 100 år varit en samlingspunkt i bygden. Vad ingen av världens alla tevekanaler, heller inga andra avancerade tekniska hjälpmedel förmår men som vi kan erbjuda är det levande mötet.

På vår scen framträder människor av kött och blod, för att sjunga, spela, berätta. Det som sker, äger rum där och då, det går inte i repris, det är unikt – och vi som är med, för att lyssna och betrakta, vi är delar av det som sker.

Därtill får vi dela upplevelser med andra som liksom vi är närvarande, och vi kan byta synpunkter med dem som nyss stod på scen. Det är den djupaste innebörden och det unika värdet med kulturens möten: samtal kan utbryta, som fördjupar och lägger till, och med vars hjälp vi införlivar det upplevda med våra egna erfarenheter. Vi bär det med oss ut i våra vardagsliv, och för varje sådant möte har vi blivit lite rikare.

Hoppas att också du kommer – Du är varmt välkommen!