Föreningen

En Gastsjöbo, Bertil Engdahl skrev till Sv Cellulosa AB om att få bidrag till en samlingslokal i byn. SCA skänkte en stor barack, som var belägen vid Gammelbodarna. Ett byamöte hölls den 2 januari 1955 och Rudolf Lindgren och Fridolf Eriksson fick i uppdrag att hos Kälarne Kommun anhålla om att få den s k skoltomten. Någon ny skola i byn skulle det ändå inte bli.
Beslutet att bilda Gastsjöns Bygdegårdsförening togs sedan enhälligt på styrelsemöte den 26 februari 1955 liksom namnet på lokalen Gastsjöns Bygdegård.

Baracken sattes upp och en omfattande upprustning gjordes. Enligt kassaredovisning för år 1955 hade föreningen fått ett anslag från Kälarne Kommun på 10 000:- samt från SCA 7 000:-
Vid årets slut fanns sedan i bank endast 20 kronor och 22 öre  och i kontantkassan 60 kronor och 23 öre.

Många olika evenemang har hållits i Bygdegården fram till nu år 2012, såsom offentliga danser,bio,symöten,gudstjänster,kurs-
verksamhet, innebandy, pingis och fester av olika slag. Det har blivit en samlingslokal för det mest skiftande aktiviteter.
Den 13 april 1994 anordnades på prov den första bingon. En verksamhet som fortfarande pågår och som nästan är ett måste
för att klara driften av Bygdegården.

Föreningen har 55 medlemmar, dom flesta f d Gastsjöbor eller med anknytning till byn. Medlemsavgiften är 50:- och vi ser
gärna att vi får flera medlemmar. Hör av Dig till någon av oss i styrelsen om Du vill vara med.