Historik

Bygdegården i Barkarö invigdes en solig söndag den 2 augusti 1952. Den uppfördes av dåvarande Barkarö Kommun med stor insats av ideell arbetskraft. Genom en kommunsammanslagning har gården sedan ägts av Dingtuna och Västerås kommuner.

Under 1990-talet beslutade Västerås stad att avsäga sig ansvaret för alla bygdegårdar i landsbygdssocknarna. Man ville att de skulle övertas och drivas lokalt i föreningsregi. I annat fall skulle de avyttras till privatbostad. Som tur var fanns ett stort engagemang för vår bygdegård och en Bygdegårdsförening bildades. Sedan 1994 ägs och förvaltas således bygdegården av nuvarande ideella förening.

Är du intresserad av att läsa mer om Barkarö och socknens historia? Vår systerförening Hembygdsföreningen Barkarö Sockengille har utgivit en bok som erbjuder spännande läsning om just detta. Boken kostar 225 kr och intäkterna går till hembygdsföreningen. Kontakta Britt-Marie Johansson på bmej5003@gmail.com för att göra en beställning.