Om hembygdegården

Wall hembygdsförening bildades 1991.
Skolan skulle läggas ner, då tog prästen Henning Herrman initiativet till att bilda en hembygdsförening som skulle driva skolan som hembygdsgård.

I samma veva kom förslaget att bygga bostadsrätter på tomten (som man gjort på flera ställen på landet ).

Därmed fick föreningen betala den summa som man räknade med att hembygdsföreningen skulle få tillbaka på försäljningen av tomten. Nu blev det ingen bostadsrättsförening men väl en hembygdsförening.

Föreningen arbetar mest med att driva hembygdsgården. Föreningen handikappanpassade ingången och byggde en handikappanpassad toalett på nedre plan under 1995.

Under samma år byggdes den en rejäl lekplats på tomten helt ideellt både av material och arbete. Föreningen arbetar dessutom med ett sojde, att renovera det och samla stubbar.

Föreningen har olika temadagar, studiecirklar, utflykter m.m. Valldagen som föreningen tillsammans med Wall IF arrangerar innefattar en hel dag med aktiviteter såsom marknad m.m.