Om bygdegården

Väskinde bygdegård och dess verksamheter

Bli medlem! Alla är välkomna!

Medlemskapet kostar 100 kr för 2024 för alla över 18 år. Barn ingår.

Bankgiro: 5958-9481 alt swish: 123 614 1881

Skriv ert namn, adress och gärna e-post som meddelande.

Förutom den verksamhet som våra hyresgäster bedriver, har vi mycket egen verksamhet i bygdegårdsföreningens regi.

Valborg firas av tradition vid bygdegården med brasa, tal till våren, sång och underhållning inne i bygdegården. Sedan några år har vi också ”basar” med lotteri, korv, chokladhjul osv. Pub ”Röda Räven” är öppen för föreningens medlemmar.

Bygdegården arrangerar olika kulturaktiviteter. Länsteatern, Gotlandsmusiken och andra teatergrupper genomför olika föreställningar i bygdegården med föreningen som arrangör. Vi ansvarar då för servering av mat och/eller kaffe.

Bygdegårdens egen teatergrupp ”WATS” spelar teater och revy i bygdegården. Alla pengar som WATS spelar in går till bygdegården och används, dels till ombyggnad och underhåll, dels till driften av lokalerna. Det kostar också en hel del i uppföranderätter, rekvisita, annonser, byggande av kulisser, sy kläder, mm.

Väskinde Salonger Vi genomför kvällar med middag, servering och underhållning på beställning. T ex födelsedagar, firma- eller föreningsfester.

Lokalen Förutom den egna verksamheten svarar styrelsen, tillsammans med vaktmästaren, för skötsel och underhåll av bygdegården. Vi försöker att alltid erbjuda välutrustade, rena och trivsamma lokaler för våra hyresgästers trevnad.

Vi har också bygg- och fixardagar höst och vår då vi hjälps åt att göra större ”städningar”. T ex fagning, målning, fönsterputsning m m.

Styrelsen sammanträder en gång per månad och ansvarar även för det kontinuerliga brandskyddsarbetet i lokalerna.

Vaktmästaren och uthyraren ansvarar för att lokalerna är välstädade, fräscha och uthyrningsklara under hela året. Samt sköter löpande reparationer, snöröjning och gräsklippning.

Allt arbete i bygdegården är ideellt ! Men Bygdegårdsföreningen bjuder på mat och kaffe när vi ”jobbar”. Alla är hjärtligt välkomna att hjälpa till!