Bygdegården och Servicepunkten

Bygdegården Värmskog

Värmskogs föräldrakooperativ fick tillstånd år 2008 från skolverket och från Grums kommun att starta friskola i Värmskog. Kommunen överlät då skollokalerna vid Liljenäs till den nystartade Bygdegårdsföreningen. Med överlåtelsen följde även ett investeringsbidrag från kommunen som fördelades ut på 5 år och detta var en medfinansiering i ett renoverings- och nybyggnationsprojekt där även Boverket var med som finansiärer. Bygdens folk investerade i form av ideellt arbete i stora proportioner!

Inledningsvis gjordes energibesparande åtgärder genom installation av en flispanna, som ersatte den kostsamma oljeuppvärmningen. Exempel på andra energibesparande åtgärder var att isolera de gamla fönstren i skolbyggnaden och lägga tilläggsisolering på vinden.

Därefter drog Bygdegårdsföreningen igång det stora bygget av vår nya fina sporthall, som stod klar sommaren 2010. Ett bygge som vi är mycket stolta över och där vi idag har flera aktiviteter dagligen.

Friskolan, förskolan och fritidsverksamheten i Värmskog har stadigt ökat sin verksamhet och Bygdegårdsföreningen har på senare tid bedrivit två större utbyggnadsprojekt för att möta efterfrågan på större och fler lokaler.

Servicepunkt Värmskog

Under våren 2019 påbörjades bygget av Värmskogs Servicepunkt med stöd av Landsbygdsprogrammet och Leader Närheten. År 2020 invigdes Servicepunkten och erbjuder idag en rad aktiviteter för bygdens invånare och besökare, däribland glasscafé och musikaftnar.

Grundtanken med servicepunkten är att den ska fungera som ett nav för service till människor som bor och arbetar i Värmskog.