Tossene Byalag är årets kulturpristagare

År 2020 vann Byalaget Sotenäs kulturpris

Motiveringen lyder: ”Ett gäng engagerade personer som jobbar helt ideellt och verkar för kultur i det lilla formatet på landsbygden”.

Tossene Byalag har idag cirka 150 medlemmar och anordnar bland mycket annat musikevenemang, föredrag, konstutställningar och mat- och grönsaksmarknader med lokala odlare och hantverkare.

Ordförande Sven Johansson tog emot diplom och vacker blomsterbukett och en prissumma på 10 000 kronor sätts in på föreningens konto. ”Att vi skulle få priset kom som en total överraskning! Pengarna kommer vi kanske att använda till att bygga ett nytt förråd där vi kan förvara våra maskiner och verktyg” sade han.

Ordförande i utbildningsnämnden, Roland Mattsson, var prisutdelare tillsammans med Ulf Blomquist, chef för utbildningsförvaltningen, Carl Forsberg, kultursekreterare, och kultur- och fritidschef Staffan Karlander.

”Tossene Byalag har gjort en fantastisk insats i vår kommun för att hålla kulturlivet brett representerat. Deras arbete är oerhört viktigt för att vi ska kunna behålla en levande landsbygd” sade Roland Mattsson.