• Hem

Om bygdegården

Torö bygdegårdsförening är en ideell förening, som bildades år 1944 med målet att bygga en samlingsplats för öns befolkning. Det började med sammankomster såsom luciafirande, amatörteater och biovisningar vintertid i Torö skola och dansbana på sommaren invid den plats där bygdegården sedan uppfördes. Det tog mer än 10 år innan föreningens ekonomi var så god att bygdegården stod färdig och kunde invigas. Året var 1955.

1955 blev också ett betydelsefullt år för eleverna i Torö skola. De fick då gå till den nybyggda bygdegården och äta lunch, något som var helt nytt för dem som var vana att alltid ha matsäck med sig. Skollunch serverades i bygdegården fram till 1981. Lokalerna har hela tiden använts och används flitigt av inte bara boende på ön utan av många som kommit när och fjärran ifrån, som hört talas om vår fina välutrustade bygdegård, som ligger avskilt och vackert inbäddad i naturen.

Bygdegården förvaltas av en styrelse, som sköter underhåll och reparationer helt på ideell basis. Ekonomin bygger på hyresintäkter vid exempelvis fester, dop, bröllop, begravningar, musikevenemang, teaterföreställningar, utställningar och föreningens egen sommarmarknad. Till detta kommer naturligtvis medlemsavgifterna (200kr/person/år) från 200-250 medlemmarna föreningen har idag.

Bilder från bygdegården

Välkommen att besöka oss!

Torö bygdegårdsförening Styrelsen

Stadgar Torö bygdegård antagna 2004-04-18