År 1949 föddes idén om en samlingslokal i trakten.

Meningen var att ge föreningslivet och traktens invånare en samlingspunkt.

Året därpå skapades en interimsstyrelse. För att få in ett startkapital bjöds andelar i bygdegården ut till ett pris av 25 kr styck.

Efter nära fem års ideellt arbete invigdes Svärdsögården 1954.

Vid mitten av 1980-talet började man planera för en utbyggnad för att förbättra lokalanvändningen och samtidigt genomföra en renovering. Det tog 10 år tills planerna var slutförda, 1995. Förutom föreningslivet, kan gården hyras i glädje och sorg. Övre plan går att duka upp till 50 personer, nedre stora salen har en scen och plats för 70-80 sittande gäster. I köket kan man tillreda enklare mat. Vi har även en dansbana, perfekt för sommarfestens svängom.

Länge har nu Svärdsögården varit en mötesplats för bygdens folk och föreningar, men tar även mot ”utsocknes” gäster.