Om bygdegården

HISTORIK

Sättra byhus byggdes av föreningens medlemmar med stöd av Norrtälje kommun 1989-1990.

Byhuset fungerade som bygdegård och öppen förskola under 1990-2006. Från 2007 bedrevs privat förskola i delar av huset. Under åren 2017 – 2021 hyrdes hela huset av en privat förskola. Sedan år 2022 är byhuset åter en samlingslokal och drivs ideellt av boende Sättra.

Enligt stadgarna för föreningen skall byhuset fungera som allmän samlingslokal, erbjuda mötesplatser och värna mötesfriheten.

Lokal skall hyras ut till föreningens medlemmar och andra organisationer eller enskilda som önskar använda lokalen och som har en demokratisk värderingsgrund. Dessutom skall föreningen verka för bygdens kulturella utveckling.

Byhuset behöver renoveras och byggas ut både för att kunna fungera som modern samlingslokal och daglig barn- och seniorverksamhet.