Från 1909 till idag

Rudegården har haft många funktioner genom tiderna, men för en lång tid var den skola för de närliggande byarna. Enligt den plan för skolorganisation som skolrådet i Tuna församling utarbetade den 22 januari 1882 skulle Hällsjö, Skallböle, Rude och Vattjom utgöra en skolrote. Vid ett sammanträde med skolrådet den 16:e mars 1884 framkom gåvobrev till skolhustomt, utfärdat av hemmansägare Erik Rönnberg och hans fru Märta. Det byggdes ett skolhus om 10x12m med 2 inredda lärosalar i bottenplanet.

Barnantalet ökade och behovet av en större skola ledde till att den gamla skolan revs för att lämna plats åt den skolbyggnad som vi har idag, byggd 1909.

Återigen minskade barnantalet och år 1961 lades skolan ned. Ortsbefolkningen fick därefter använda matbespisningen till sammankomster medan skolsalarna utnyttjades som militärförråd, tills Sundsvalls kommun beslöt att sälja skolan.

Rude Intresseförening fick överta fastigheten och därmed ansvaret från den 1:a september 1983. Tack vare en stor arbetsinsats och engagemang av föreningsmedlemmarna har vi idag tillgång till denna bygdegård.