Till Riksförbundet
Gå till distrikt

Regler för lokalvård

Lämnas lokalen ostädad så debiteras hyresgästen för kostnaden att ta in städfirma. Går något sönder, informera gärna om det så att det kan återställas/ersättas till nästa uthyrning. Reparation av skador uppkomna på grund av ren oaktsamhet eller skadegörelse debiteras hyresgästen.

Allmänt

Nyckel hämtas och lämnas enligt överenskommelse.

Luftvärmepumparna ska återställas om inställningen för dessa har ändrats av hyresgästen, men det bästa är att informera om att inställningarna bör kontrolleras vid återlämning så ordnar vi dessa.

Se till att fönster, halldörrar och ytterdörrar är stängda samt att fönster och ytterdörrar är låsta när lokalen lämnas.

Städning

  • Diska och torka porslin och ställ tillbaka det på ursprunglig plats.
  • Gör rent diskbänkar, arbetsbänk och spis, samt torka ur vaskar.
  • Kylskåp och frys stängs av, töms och torkas ur samt lämnas öppna.
  • Torka av bord och stolar och ställ tillbaka dem i ursprungligt skick.
  • Rengör handfat och toaletter, använd särskild trasa och hink avsedd för detta.
  • Fyll på med toalettpapper och pappershanddukar vid behov – dessa finns i städskåpet i anslutning till toaletterna.
  • Sopa och våttorka golv: scenen, samlingsrum, kök, toaletter och farstu.
  • Plocka upp och ta hand om skräp utomhus utanför lokalerna. Var noga med fimpar och småskräp.
  • Töm papperskorgar i kök, toaletter och på eventuella andra ställen. Allt avfall källsorteras: Sådant som är restavfall/”brännbart” kastas i sopkärlet som står vid anslagstavlan vid infarten från vägen, hyresgästen ansvarar för att ta med och källsortera annat avfall.
  • Använda handdukar och bordsdukar tvättas (och bordsdukar strykes). Dessa återlämnas inom 7 dagar. Otvättade handdukar debiteras 30 kr per handduk i tvättavgift av hyresgästen, otvättade och ostrukna bordsdukar debiteras 100 kr per duk.