Historik

År 1931 beslutade SLU och Bondeförbundet i Ödsmål att bygga en samlingslokal i Ödsmål. Hembygdsgården byggdes och togs i drift 1932.
Bygdegårdsföreningen bildades 1958 och tog då över fastigheten.
Ett flertal renoveringar har utförts på Bygdegården, senast totalrenoveringen och tillbyggnaden 1993. Vi är mycket stolta över vår moderna Bygdegård.
Många är de som kommer ihåg bröllop, danser, födelsedagsfester, bazarer och loppisar.
Ödsmåls Bygdegård drivs ideelt av dess medlemmar och tillhör Bygdegårdarnas Riksförbund.
Ödsmåls Bygdegårdsförening erbjuder med jämna mellanrum ett antal aktiviteter till bygdens invånare. Det ekonomiska överskottet av dessa aktiviteter går till renovering och underhåll. Nu senast investerades i ett modernt högtalarsystem med mikrofoner och hörslinga.

Ödsmåls Bygdegårds loppmarknad är välrenommerad. Loppisarna började i mitten på 80-talet med syftet att samla in pengar till en totalrenovering av bygdegården. Efter renoveringen 1993 hålls loppisen med några års mellanrum.