Om bygdegården

Lite historik om vår förening och bygdegård.

1951 började den nuvarande hembygdsgården med utedansbana att byggas. I södra änden av tomten byggdes ett antal bodar där det serverades kaffe med hembakta kakor, chokladhjulet snurrade och där fanns även skjutbana för luftgevär. Invigningen ägde rum på sommaren 1952. Styrelsen anordnade danser, på vinterhalvåret visades film. Julfester ordnades liksom olika arrangemang av Kyrkliga syföreningen i Möljeryd.
Under några år på 1960-talet anordnades TV-danser i hembygdsgården. Det var Tage Andersson från Ronneby som hyrde bygdegården på fredagskvällarna och arrangerade dans. Det kan tyckas vara ett säreget koncept att kombinera dans med TV-tittande men då, i televisionens barndom, fungerade det alldeles utmärkt. Publikrekordet på 518 personer sattes en kväll då Bert Idoffs orkester spelade upp till dans. Den sista TV-dansen hölls i april 1965. Utedansbanan revs under 1970-talet. Idag finns bara rester av utedassen och bodarna kvar.
I början av 1990-talet byggdes hembygdsgården om och fick nya handikappvänliga utrymmen och ett större och modernare kök.
Genom åren har många föreningar och privatpersoner hyrt bygdegården för olika aktiviteter. En motionsgrupp från Ronneby Gymnastikförening använder lokalen 1 gång per vecka. I källaren hyr Backaryd-Eringsboda Skytteförening lokaler för luftgevärsskytte. Olika kulturarrangemang och danser anordnas av föreningen. I augusti varje år är det loppmarknad.
Den 9 juni 2012 firade hembygdsföreningen sitt 60-årsjubileum.

Under hösten 2023 togs beslut om att ombilda föreningen till en ideell förening och vi heter idag Möljeryds Bygdegård.

Styrelse verksamhetsåret 2024
Yngve Berggren, ordförande
Ulf Persson, vice ordförande
Ingrid Ekvall, kassör
Klas-Göran Svabre, sekreterare

Helene Andersson
Paul Nordin
Daniel Johansson
Jonatan Thernström

Hubert Norén

Byggansvarig
Paul Nordin

Kulturansvarig
Annelie Harrysson

Kulturkommitté verksamhetsåret 2023
Solveig Carlsson, Annelie Harrysson, Lena Bergquist,
Solveig Palmquist, Viveka Nordin och Anne Berggren.