• Hem
  • Nyheter

Från hälsobrunn till en modern och innovativ by i nutid.

Lundsbrunn – En grön oas mitt i Skaraborg

Lunds hälsobrunn – Lundsbrunns Kurort – Lundsbrunns Resort och spa
Anno 1724

115 meter över havet ligger en grön oas med sin magiska natur.
Med sina snart 300 år tillhör Lundsbrunn den äldre generationen hälsobrunnar i vårt land. Dess betydelse genom åren har varit mycket stor, men givetvis också skiftande från tid till tid. År 2024 planeras ortens 300 års jubileum!

Lundsbrunn är den större tätorten i Götene Kommun, Västra Götalands Län med nu ca 900 invånare. Namnet Lundsbrunn har sitt ursprung från Gården Stora Lund/Lunden som ligger bara ett stenkast från Resorten.
Marken som Kurorten ligger på har från början varit både krono och privat mark som under årens lopp köpts till och bytt ägare flertalet gånger.
Några av de byggnader som användes under kurortstiden finns ännu kvar så som Hedvigsdal, Rudbecksdal, Sörbodal, Piperska, Allmänna Lasarettet och Gamla badhuset.

Folk tog sig först hit med hästskjuts från Skara eller Lidköping, men genom att järnvägen förbi Lundsbrunn kom till ändrades därefter förhållandena.
Nu kommer gäster och besökanden både till fots, buss, egen bil eller turisttåget under sommarhalvåret.
___________________________________________________________________

På 1600-talet Sveriges stormaktstid började svenska ståndspersoner resa söderut för att finna hälsa och rekreation vid någon hälsobrunn/surkälla. Undersökningar gjordes om liknande hälsokällor även kunde finnas i vårt land.
Den första hälsobrunnen i Sverige öppnades 1678 i Medevi utanför Motala. Fler hälsobrunnar kom igång och år 1715 kom Götenes kyrkoherde Magnus Detterberg att undersöka Lunds Hälsobrunn.

De vanligaste sjukdomarna bland brunnsgästerna var bleksot, blodbrist, reumatiska åkommor och nervsjukdomar. Under seklets senare årtionden noterades vilken verkan brunnsvistelsen haft. Av dessa rapporter framgår, att 88 % av de inskrivna blivit bättre. Således ett gott resultat.

Från och med år 1783 har det annonserats regelbundet om Lunds hälsobrunn vars besökare då kunde få både kalldusch, mineraliska gyttjor och myrebad och strax efter årsskiftet år 1800 får brunnen sitt första badhus.

Lundsbrunn skulle inte bara kunna erbjuda behandling av sjuka utan också ge förströelse åt friska, åt dem som sökte sig hit för att en sommarmånad få njuta av trevlig samvaro med likasinnade. Utflykter gjordes till Sörbodalen, Lusthusbacken, Mariedal och Husaby.
     Under ett glasfönster på Brunnssalongens golv kan du se den berömda surkällan som sedan en lång tid tillbaka varit uttorkad.

Största evenemanget på orten är ”Lundsbrunns midsommarkalas” som snart har 120 år på nacken. Kalaset besöks av flera tusen besökare och är en högtid som fortfarande då som nu organiseras av föreningar, Resorten och andra företag på orten.
Kurorten/hälsobrunnen har stått under rent förfall och hot om nedläggning flertalet gånger. Till lycka för Lundsbrunn har det funnits personer med förmåga att lösa problem och förverkliga visioner.
Lundsbrunn har allt sedan 1700 talet verkat som fristad för behövande människor av alla de slag. Dess invånare, föreningar, företagare har under åren klarat kristider av alla de slag men rest sig som fågel Fenix ur askan och det kommer säkerligen fler.

Foto: gamla restaurangen, Piperska, Brunnssalongen, Dalaholms gästgiveri
Spännande fakta: Besök av kungligheter

År
1814 – Drottning Hedvig Elisabeth Charlotta
1820 – Karl XIV Johan och kronprins Oscar
1901 – kung Oscar II
1922 – Gustav V
2007 – Kronprinsessan Viktoria

Foto:
_________________________________________________________________
För mer information: Det finns lokalguide för de som önskar en visning i området ”Kurorten”. Kontakta Lundsbrunns Samhällsförening på lundgrenmikael1@gmail.com eller Lundsbrunns Historiska Sällskap på 9johnson@telia.com. För visning av Piperska området kontakta dem på e-post: kontor@piperska.se
För de som vill veta mer om tiden under Kurortsepoken finns boken ”Dricka brunn” Om gamla tiders spa av Anders Hult. Boken och andra böcker om Lundsbrunns lokalhistoria med omnejd säljes/lånas ut i Lundsbrunns Handelsträdgård.

Foto: bygdegården
___________________________________________________________________
Att göra: Paddel, Golf, kultur; så som dag bio för daglediga, Vernissage, ateljé/konstcafé, Museeånglokståg, Handelsträdgård, Vandringsleder, Naturreservat, Frisbeegolf, Spa/bad/massage Restaurang/take away, pizzeria, Hotell, B&B, sommar/höst aftnar på diverse ställen, Lån av cykel/bil, fristående gym, diverse affär, konferensanläggning.