Årsmöte

Välkommen till vårt gemensamma årsmöte med Hembygdsföreningen söndag den 17 mars klockan 15.00 i Klockaregården.

Motioner till årsmötet skall lämnas till styrelsen senast 3 mars.

Dagordning:

1. Årsmötets öppnande
2. Godkännande av dagordning
3. Val av mötesfunktionärer:
a. Ordförande
b. Sekreterare
c. Justerare
4. Mötets behöriga utlysande
5. Styrelsens verksamhetsberättelse, Balansräkning samt Revisionsberättelse.
6. Fråga om ansvarsfrihet för styrelsen för år 2023
7. Diskussion och omröstning om Klockaregårdens framtid.
8. Val av styrelseledamöter och ersättare
9. Val av revisorer och ersättare
10. Val av valberedning
11. Fastställande av medlemsavgift
12. Verksamhetsplan för 2024
13. Inkomna förslag och motioner
14. Övriga frågor
15. Årsmötet avslutas

VERKSAMHETSBERÄTTELSE 2023

År 2023

Två kulturkvällar ordnades under våren med Lamine Cissokho och Anna Winberg Sääf. Kvällarna var mycket uppskattade med antalet besökare var förvånansvärt lågt.
Under våren röjdes trädgården och källaren.

Uthyrningen av lägenheten under sommaren gick bra med nästan full beläggning.
Både vävgrupp och bastubesök hade verksamhet i full omfattning. Dock har antalet deltagare i vävcirkeln minskat.
Glädjande är att en yogagrupp har startats under våren och passen sker regelbundet.

En huvudpunkt i årets styrelsearbete har varit hur vi ska kunna fortsätta att existera som förening och förvalta vår bygdegård. Genom styrelsens personliga kontakter och upprop i HFF-Nytt har idéer och personer som vill arbeta aktivt efterlysts.
Samarbetet med Hembygdsföreningen är fortsatt gott, men tyvärr har varken intäkter eller aktiviteter ökat i önskad omfattning.
För att öka användningen av Klockaregården, har lokala föreningar till rabatt eller i vissa fall helt gratis fått använda våra lokaler. Trots detta står Klockaregården tom och oanvänd de flesta av veckans dagar.

Arbete och investeringar i våra lokaler har gått på sparlåga, eftersom en större kostnad i form av kommunalt VA skulle inbetalas under året. VA-kostnaderna visade sig vara betydligt högre än de belopp som hade reserverats.
Men två tvingande, större investeringar fick ändå göras. Kökets diskmaskin havererade och fick bytas för att möjliggöra uthyrning. Vid den, enligt lag nödvändiga, besiktningen av ventilationssystemet upptäcktes fel som åtgärdades.
De tillfälliga corona-bidrag som föreningen har fått från både Borgholms kommun och Bygdegårdarnas Riksförbund, har upphört.
Detta sammantaget innebär att föreningen ligger obehagligt nära att hamna på obestånd.

Antalet medlemmar i föreningen har fortsatt att sjunka och var under 2023 endast 25 stycken.

Konkret innebär detta att Klockaregårdens framtid är mycket oviss och nuvarande styrelse rekommenderar att vår förening avvecklas och fastigheten säljas alternativt att en helt ny styrelse utses som med kraft kan vända den negativa trenden.

Balansrapport 20230101 20231231 Klockaregården I Högsrum Ideell Förening

Resultatrapport 2023

Revisionsberättelse 2023

Verksamhetsplan för föreningen Klockaregården i Högsrum 2024

Även om Klockaregårdens framtid är oviss, med en pågående diskussion om nedläggning av föreningen, planeras vissa aktiviteter att fortgå under 2024.

Kommunens arbete med att dra nya VA-ledningar är i klart. För att undvika dubbla avgifter, för den nya anslutningspunkter respektive den gamla slambrunnen) kommer arbete med att ansluta till de nya ledningarna och ta bort slambrunnen. Kostnaderna för detta innebär att allt övrigt underhåll måste liga på ett absolut minimum.

Föreningens ekonomi är så ansträngd att aktiviteter som inte genererar vinst eller går med noll-resultat kan komma att genomföras.

Aktiviteter:

• Varje tisdag är det yoga.
  • Löpande trädgårdsarbete
  • Vävcirkel
  • Fredagsbastu
  • Uthyrning av lokaler, för möten, större sammankomster och semesterboende

Vi uppmanar föreningens medlemmar att komma med förslag, arrangera och genomföra egna idéer till aktiviteter. Allt för att kunna utnyttja Klockaregården ännu bättre.