Skolan från 1898

År 2000 köpte Kulturföreningen Gamla skolan Gula Huset av Markaryds kommun. Den gamla skolbyggnaden var då rivningshotad och i ett mycket dåligt skick. En grupp entusiaster tyckte emellertid att skolan hade ett kulturhistoriskt värde för Markarydsborna och ett omfattande reparationsarbete startade. I dag spelar Gula Huset en central roll i Markaryds kulturliv. I Gula Huset huserar många föreningar genom Studieförbundet Vuxenskolan. Som privatperson kan du också hyra Gula Huset.

Kulturföreningen Gamla skolan har 88 andelsägare. För 250 kronor kan även du bli andelsägare och för 150 kronor om året kan du bli stödmedlem och på så sätt verka för fortsatt liv och verksamhet i en av Markaryd kommuns äldsta byggnader. Sätt in beloppet på föreningens bankgiro nr 5563-6252 eller swisha till 1234436051.

Har du frågor så kontakta föreningens ordförande Yngve Sunesson på telefonnummer 0705 888 440.