Till Riksförbundet

Plats: Granheds bygdegård

1. Öppnande Mötet öppnades av ordförande Bo Larsson

1. Dagordning Dagordningen godkändes

1. Mötesordförande                       Till mötets ordförande valdes Bo Larsson

1. Mötessekreterare                       Till mötets sekreterare valdes Christina von Feilitzen

1. Röstlängd Röstlängd upprättas vid behov.
  2. Justeringsmän                       Till justeringsmän valdes Ingrid Karlsson och Leif Strand
  3. Kallelse Godkändes att kallelsen skickats i laga ordning

1. Verksamhetsberättelse Verksamhetsberättelsen godkändes.

1. Kassaredovisning                       Den ekonomiska redovisningen godkändes. Under december har föreningen drabbats av ett intrång

på kontot i Sörmlands sparbank. Detta utreds nu av banken och polisen, vi vet inte vilka konsekvenserna blir, men fn har vi för mycket pengar på kontot

1. Revisionsberättelse                                            Revisionsberättelsen godkändes

1. Ansvarsfrihet                                                      Styrelsen beviljades ansvarsfrihet för det gångna året

1. Verksamhets- och budgetplan                           Verksamhets- och budgetplanen för 2023 godkändes. Många goda förslag kom fram

under mötet

1. Val av ordförande                       Till föreningens ordförande för kommande år valdes Bo Larsson

1. Val av styrelseledamöter Till ordinarie ledamöter för 2 år valdes Christina von Feilitzen och Gustaf Fröberg.

och suppleanter                                                 Till suppleant för 2 år valdes Mireille Lewis

1. Val av revisor och revisorssuppleant Till revisor för 2 år valdes Per Mogård och till revisorsuppleant för 2 år valdes

Göran Roos.

1. Val av valberedning                       Till valberedning valdes Lisbet Larsson (sammankallande), Emilia Lönn och Göran Roos

1. Ombud till BR-s riksstämma                       Ombud vid BR-s riksstämma  – Beslutades att styrelsen får välja ombud

1. Medlemsavgift för 2024 Man börjar betala medlemsavgift från det man fyller 20 år.
    Medlemsavgiften är fortsatt 200:-/person  och år

1. Övriga ärenden –    Gösta Elmqvist hälsar att nya Granhedsfilmen är på gång.
  • Förslag framläggs om att ta högre kostnad för vattenförbrukningen i samband med bete på åkern intill bygdegården. Diskussion uppkommer och de närvarande informeras om att styrelsen skriver avtal för ett år i taget och att summan kommer att skrivas upp inför kommande betesår med det som anses lämpligt.
  • Fråga om ifall det finns en inventarieförteckning för bygdegården. Svaret är att det finns, men den har några år på nacken och att det skall göras en uppdatering.
  • Om GBF har svårt att få ekonomiskt bidrag från kommunen för målning av resterande sidor av bygdegården, föreslås att föreningen kan gå ut och fråga om medlemmarna skulle kunna tänka sig att bidra med ekonomiskt stöd till detta. Styrelsen skall fundera på det.
  • Lalla har givit förslag på att man skall tillåta att Granhedspriset även skall kunna delas ut till någon i styrelsen. Man skulle då kunna ha en jury bestående av de tre senaste Granhedsprisvinnarna. Årsmötet tycker att det är ett bra förslag och anser att vi till kommande års utdelning kan gå tillväga på detta sätt.
  • Beslutas att Café Stöttasten skall drivas även denna sommar, med samma koncept som föregående år. Ansvariga för att hålla i planeringen blir liksom förra året Tina Källberg, Camilla Fröberg och Agenstam. I samband med kommande styrelsemöte skall de bli inbjudna för att diskutera planering av Caféverksamheten.

1. Granhedspriset Granhedspriset för 2022 utdelas till Krister Strand som under föreningens alla år har lagt ned mycket                                                                                                      arbete för föreningen

1. Mötets avslutande Mötet avslutades. Ordförande tackade Roland Elfving som höll ett framförande i ord och bilder om

sitt Granhed mellan åren 1946 – 2023. Han tackade också de medlemmar som närvarat under mötet Efter mötet bjöds det på goda smörgåstårtor (från Hälleforsnäs Bruksrestaurang) samt varm och kall dryck.

Signerat av;

Ingrid Karlsson , justerare                                                                                                                 Leif Strand, justerare