Om bygdegården

Då S.L.U.-föreningen i Finja fått ett kraftigt ökat medlemsantal beslöt man den 11 mars 1937 att bilda en bygdegårdsförening i akt och mening att förverkliga tanken på en byggnation av en bygdegård. En tomt om 4000 kvm inköptes och under 1938 stod bygget klart till en totalkostnad av 21000 kronor. Tack vare försäljning av andelar fick man in en stor summa pengar som utöver lån starkt bidrog till finansieringen. Mycket ideellt utfördes också. Bygdegården blev snabbt ett populärt tillflyktsmål för bygdens folk, unga som gamla. Utöver lokaler för fest och möten fanns i källaren en badinrättning med 2 karbad och duschrum. Pris för bad 1 kr och 50 öre. ———————————————————————————————————————————————————————— År 1992-93 gjordes en omfattande om och tillbyggnad. Bygdegården har idag ljusa och handikappanpassade lokaler att erbjuda vilket gör att den idag har många uthyrningstillfällen för både små och stora arrangemang. Allt från fest och dans till minnesstunder och föreningsmöten. ————————————————————————————————————————————————————————- Entrén in till bygdegården sker via en låg trappa eller via en bred betongramp. Innanför entrén möts man av kapprum och ett antal toaletter. I foajén finns även en avdelning som visar upp en del av Finja sockens historia. Bygdegårdens stora sal rymmer upp till 100 sittplatser vid bord och lilla salen är perfekt för mindre sällskap upp till 40-50 personer. I anslutning till stora salen finns en upphöjd scen med projektorduk. Bygdegården är utrustad med ett storkök innehållande bl.a. stor diskmaskin, kaffebryggare, flerplåts varmluftsugn, kyl-/frysskåp och kylrum. Köket är även fullt utrustat med köksredskap, bestick, glas och porslin upp till 100 gäster. Totalt får i bygdegården vistas 150 personer.