• Hem

Om bygdegården

Bygdegården Klippan i Vånga är garanterat bekant för de allra flesta som är från kommundelen.

Lokalerna i Klippan använd till olika arrangemang så som loppis, teaterföreställningar samt danser. Dessa lokaler hyrs även ut till andra föreningar där dom kan hålla i sina aktiviteter som t.ex. boule och ungdomsskytte.

Föreningen sköts idag av ca 10 personer, vars ansvar är att förvalta huset och se till att pengarna kommer in till driften.

Själva huset började användas år 1908 som en ordenslokal för för Nykterhetslogen 3710 Fridebord, men utöver det så har huset använts som både bibliotek och biograf, då var det matiné på söndagar och självfallet barnförbjudet på onsdagar.

På tidigt 90-tal kom däremot nykterhetsrörelsen Våra Gårdar fram till att intresset för nykterhet inte var så stort samt att verksamheten gick allt för dåligt i Vånga, så man ansåg då att man skulle sälja huset.

Den 1 januari 1993 bildades Vånga bygdegård Klippan som ideell förening och de löste in huset genom att sälja andelar till föreningar och enskilda med ett andelsvärde på 500 kr.

Sedan år 2016 är Klippan en medlemsförening och arbetar för att få igång aktiviteter och skapa arrangemang för alla som bor i orten.

Besök gärna våran Facebook https://www.facebook.com/wangaklippan