Om bygdegården

Bräkne-Hoby Bygdegårdsförening bildades 1927 varvid några entusiaster försökte få medlemmar att teckna andelar. Ett 20-tal personer ställde upp i första omgången och 1928 kunde en tomt inköpas, men tydligen ansågs att den låg för nära kyrkan varför man bytte markområde till den plats utanför samhället där bygdegården nu finns. Bygget var färdigt 1932 och till en kostnad av 14 365 kronor. Därefter har den vackra byggnaden renoverats flera gånger. Den största renoveringen skedde 1981 där föreningen Lions med flera var engagerade till en byggkostnad på 650 000 kronor. I början av 1990-talet utökades och moderniserades köket och entrén. Senare har samtliga takpannor byts ut och både ut-och invändig målning har utförts.