Bygdegården

Våmhus bygdegård är en samlingsplats för ortens invånare.

Redan 1962 väcktes tanken på att uppföra en bygdegård i Våmhus då socknen saknade en ändamålsenlig samlingslokal. 1970 stod bygdegården klar och invigdes den 14 mars samma år.

Bygdegården används flitigt för diverse sammankomster och familjehögtider. Julbasar och Valborgsmässofirande är tradition och under ett antal år på 80-90 talet spelades Våmhusrevyn med fullsatta salonger.

1970 skänkte Anna Linnea Johnson Wretmanstugan till bygdegårdsföreningen. Stugan har tidigare stått i Limbäcks by, där Anna´s far Carl Viktor Wretman föddes 1858. Stugan har moderniserats och uthyres av föreningen.

I anslutning till bygdegården finns också en boulebana som upplåtes gratis till intresserade sockenbor eller bygdegårdens hyresgäster.