Historik om IK Argo

Idrottsklubben IK ARGO bildades 1937 för att främja idrottandet i Utvalnäs, Bönan och Harkskär.

Syftet var att göra det möjligt för barn och ungdomar i området att idrotta, vilket som då ansågs som fostrande.

Med åren och med konkurrens från ett allt större utbud av aktiviteter har föreningens betydelse som idrottsförening minskat, men det stora antalet medlemmar vittnar om betydelsen föreningen har för bygden.

Föreningen har fortfarande en stor och viktig uppgift i att förvalta det som en gång varit och byggts upp; idrottsplatsen med fotbollsplan, skridskobana, pulkabacke och boulebanor. Sedan 2008 ingår också Utvalnäs Församlingshus i föreningen.

IK Argo förvaltar församlingshuset, som också hyrs ut till allmänheten, sköter om Argoplanen och klubbhuset samt ordna midsommarfirande på Argoplan. Under hösten 2020 gjordes en renovering på Argo klubbhus.

Föreningen hjälper även Gävle Kommun att slåtta gräs på de gamla intagorna i närliggande naturreservat för att upprätthålla de gamla kulturmarkerna som påminnelse om de tidigare fiskarefamiljerna som hade sina odlingsmarker där som komplement till fisket.

Fotbollsplanen, pulkabacken och skridskobanan med tillhörande rastplats för grillning underhålls kontinuerligt. Även vår nya boulebana får användas för spontanspel efter säsongsöppning.

Tillsammans fortsätter vi förvalta IK Argo och Utvalnäs församlingshus och skapar två viktiga lokala träffpunkter. Arvet från de fiskarefamiljer som byggde upp föreningen och församlingshuset för vi därmed vidare till kommande generationer.