Utdrag av text från Färingtofta boken skriven av Nils Svensson.

Den största festplatsen i bygden är Tornsborgs Tivoli, från början endast en utedansbana. Den första dansbanan där hade ungefär samma utseende som mittpartiet i nuvarande Tivolit och den uppfördes i början av 1910. De var Nils Sandberg som var byggherre. Han var dessutom träskomakare och hade i närheten av Godtemplarhuset en verkstad, där han också bodde under en period. Men verkstaden brann ner, och när festplatsen blivit uppbyggd, hade han på ovanvåningen där sin bostad. Allen planterades 1912 och finns fortfarande kvar

Många danslystna kom till Tornsborg. Det serverades kaffe, och kaffekokerskan, som på 1910-talet var Tilda Olsson, eller som kallades ”Knussa Tillan”, hade då mycket att bestyra. Ibland kunde det vara lite stökigt vid danserna, och inte sällan var det ungdomar, kanske främst pojkar, som kom i luven på varandra, och någon har berättat, att både cykelkedjor och knogjärn kunde komma fram vid dessa tillfällen. Men i de flesta fall var det lugnt, för de fanns ordningsvakter, som dock då och då, allt alltefter som kvällen led, såg mellan fingrarna med en del småbråk. Det var nämligen så, att besökare gärna försökte bjuda dem på något medhavd starkvara, för att de inte skulle göra några större ingripanden.

Nils Sandberg var en aktiv man, och lät trycka alldeles speciella affischer. Inne i Tornsborg hänger en av dem, och den inbjuder till sommarns största fest en lördag och söndag i augusti under 1920 talet. Här anordnades idrottstävlingar av allehanda slag som boxning, dragkamp, löpning, säcklöpning, ägglöpning, kappätning, sticka rätt, slå katten ur tunna, cykeltävling med mera. Det måste ha varit en noggrann organisation för att kunna genomföra alla dessa tävlingar. Basaranordningarna var inte fy skam den heller, eller vad sägs om postkontor, giftesmålbyrå! amerikanskt lotteri, blomsterstånd, skjutbana, gissningstävlan, fiskdamm, salustånd, ciggar stånd, och konditori. Inträdet båda dagarna var 50 öre+ nöjesskatt, barnen hade fritt inträde och bara nyktra personer var välkomna.

Nils Sandberg innehade festplatsen till 1930. Nils Olandersson arrenderad en tid Tornsborg, som sedan övertogs av Johan Karlsson. Färingtofta IK köpte Tornsborg 1954, då var de några kloka gubbar i bygden som ingick i en kommitté som köpte Tivolit för 8250 kr. Lite pengar tycker man, men man startade en insamling bland Färingtoftaborna som inbringade 3910 kr, som då klubben även kunde anskaffa de första inventarierna, 25 bord och 100 stollar, för att kunna starta dansen året efter. Sen följde förbättringar slag i slag, takreperation 1958, indragning av vattenledningar 1962, parkettgolv 1963, inköp av tomten 1969, utbyggnad av toaletter, garderob, klubbrum 1976, ombyggnad av köket 1977, ny estrad och förrådsutrymme 1987 och ny entré 1996 Tornsborg har blivit en samlingsplats för bygden med bingoaftnar, pensionärsdanser, privata fester, sammankomster för föreningar, kursverksamhet och andra arrangemang, som idrottsklubben själv står bakom.

Det finns två fina böcker som Nils Svensson har skrivit om Färingtofta bygden och idrottsföreningen. Vill du köpa så hör av dig till Louise.

Kassör

Louise Jennergren