• Nyheter

Rapport från återinvigningen av Tärna Bygdegård

Lördagen den 8 juni hölls återinvigningen av Tärna Bygdegård. I sommarens allra vackraste grönska och med en strålande sol från en klarblå himmel, startade dagen med musikhögtid i Tärna kyrka under ledning av kyrkoherde Karin Hammermo i en fullsatt kyrka, Vi fick höra vackra sånger av Kumla-Tärnakören samt folkmusik av spelmännen Beryl Löwgren och Gunnar Eriksson.
Därefter tågade alla via allén till bygdegården med spelmännen och hedersgästerna i täten. Invignings- ceremonin förrättades av landshövding Minoo Ahktarzand, kommunfullmäktiges ordförande Carola Gunnarsson, kyrkoherde Karin Hammermo samt föreningens ordförande Ulrika Pettersson. Efter tal och trumpetfanfar klippte de fyra slutligen spets- bandet och förklarade bygdegården återinvigd!
Därefter visade Anders Lindberg, Conny Hedlund och Gunilla Trotte den nya bygdegården för de imponerade besökarna. Samtidigt dukades en härlig mingelbuffé upp på ängen för de ca 150 besökarna. Därefter serverades kaffe och bakelse samt hölls dragning på lotteriet med bl.a. fina konstvinster. Föreningen fick även mottaga fina presenter från bl.a. Bygdegårdarnas Riksförbund, Ransta Nästa Bygdegård, Församlingsrådet i Tärna och Gunilla Åkeson. Ett stort tack till alla medverkande, som gjorde dagen i Tärna oförglömlig, och till våra duktiga entreprenörer och leverantörer!