Om bygdegården

2019 lade vi nytt tak på den nyare delen av Bygdegården då det uppstått en läcka.
Vi ansökte då om bidrag genom jordbruksverket men pengarna tog slut. Nu har vi emellertid fått godkänt så vi kommer att få bidrag.

Historik

Byggnaden som idag utgör Bälaryds Bygdegård uppfördes 1862 som fattigstuga och tjänstgjorde som sådan till 1930.

1932 flyttade Bälaryds telefonväxel in och då inrymdes huset även bostad för växelföreståndaren.

Sedan 1958 har huset använts som bygdegård. Under årens lopp har både om- och tillbyggnation gjorts så att den idag är anpassad för nuvarande verksamhet.

Bygdegården ligger utmed väg 132 i Aneby kommun.

Bälaryds Bygdegård drivs av Bälaryds Bygdegårdsförening som bildades 1953. Vi är beroende av våra medlemmar. Medlemsavgiften uppgår till 150 kr/person och kalenderår. Som medlem har du vissa förmåner som till exempel rabatt på hyrorna.