• Hem
  • Nyheter

Skottes spelar upp Joe Hill på Västerbackens bygdegård!

Skottes Musikteater kommer till Västerbacken
med sin show ”Joe Hill”  -en man med många identiteter.

Om den fattiga gävlegrabben, musikern, konstnären, kämpen för mötes-och yttrandefrihet och jämlikhet, Joe Hill.

Vi följer Joe Hill i Gävle och hans drömmar om ett bättre liv i Amerika. Besvikelsen över tillståndet på andra sidan Atlanten, den höga arbetslösheten, de som tjänade pengar på arbetslösa, att inte få agitera, men även när han hittade hem i IWW -fackföreningen för alla och envar.
Kraften i sångerna och organiserandet som gjorde att mötesfrihet blev tillåtet i vissa städer. Det faller sig självklart för oss att en föreställning om Joe Hill, som fick folk på hela arbetsplatser och i fängelser att sjunga också ska gestaltas utifrån musiken och sången.

Efter föreställningen blir det paus och sedan fortsätter vi med egna och andras låtar.

Ta med en vän och kom, eller kom själv -vi tar hand om dig!

NÄR?  29 dec 2022 kl 19.00-20.15
VAR?  på Västerbackens Bygdegård i Flästa
Entre inkl fika: Vuxen 150 kr, Ungdom upp till 25 år 100 kr.
Biljetter: Förköp via mail till Anna-Karin (forneby.nilsson@live.se) OM det blir biljetter över kommer det även säljas ”vid dörren” på speldagen.

Arr: Västerbackens bygdegårdsförening, Bollnäs Riksteaterförening och Riksteatern Gävleborg