• Hem

Om bygdegården i Skålbo

Bygdegården i Skålbo är en vackert belägen byggnad i det hälsingska landskapet strax utanför Järvsö. Där arrangerar bygdegårdsföreningen verksamheter som passar för hela familjen. Samlingslokalerna hyrs ut som möteslokal eller festlokal till såväl privatpersoner som företag och föreningar.

Bygdegården som ligger omgiven av de blånande hälsingska bergen är en plats där människor från byn kan träffas i olika sammanhang. Byggnaden är en gammal skolbyggnad och består av två våningsplan där det övre har två lägenheter och den nedre har en större och en mindre samlingslokal. Där finns även ett nyrenoverat kök och två toaletter. En stor trädgård omger byggnaden och där finns även en lada som har använts både till fest, kurser och loppis.

Då föreningen har många barnfamiljer som är medlemmar har våra verksamheter haft ett särkskilt fokus på barn. Exempelvis har vi för barn genomfört: teaterkurser, musikkurser, fågelskådarkurser, filmvisning, rullande bygdegården, matlagninskurs m.m.

Verksamheter som har återkommit för hela familjen är valborgsmässofirande, midsommarfirande och kvälloppis. Viss kursverksamhet har också arrangerats av föreningen såsom fönsterrenoveringskurs, löparskola och annan träning.

Bygdegården har även hyrts ut för att ha som festlokal vid dop, bröllop, födelsedagar och barnkalas. Därutöver har företag, privatpersoner och andra föreningar hyrt lokalen som kurslokal eller möteslokal.

Vid ett antal tillfällen under året samlas medlemmar, såväl ung som gammal, på arbetsdagar där alla hjälps åt på olika sätt att ta hand om byggnaderna och trädgården. Det blir självklart även dagar med mycket gemenskap då vi tillsammans fikar, äter, jobbar och pratar med de bor i bygden.