Hjärtstartare

GÅVAN VI HOPPAS SLIPPA ANVÄNDA

Tjörns Sparbank har som gåva skänkt en hjärtstartare inkl. utbildning av densamma till Stiftelsen Sibräcka Medborgarhus. Medborgarhuset är en av de största samlingslokalerna som finns på Tjörn och som till stor del utnyttjas av pensionärsföreningarna i kommunen både till cirkelträffar, månadsmöten och fester. Lokalen som rymmer drygt 200 gäster sätter naturligtvis stora krav på stiftelsen när det gäller gästernas säkerhet.

Tjörns Sparbank som ger bidrag och sponsring till stor del till föreningsverksamheten på Tjörn anordnade i Medborgarhuset den 26 mars, under temat ”Säker kommun”, en utbildning i hjärt-lungräddning (HLR) samt handhavande av en hjärtstartare. Till utbildningen var ett drygt tiotal PRO och SPF-medlemmar inbjudna. Utbildningen började med en kortare teoretisk genomgång av HLR varefter alla fick praktiskt träna på ett antal övningsdockor,. Efter en kort kaffepaus var det dags för genomgång och utbildning av hjärtstartaren som även detta avslutades med en praktisk övning.

Hjärtstartare som blir mer och mer utplacerade på olika ställen i landet förutsätter självklart att fler människor också blir utbildade på dessa för att de ska kunna och våga använda dem när det behövs.

– Med ett hjärta som klappar för bygden är detta ett sätt för banken att ge tillbaka till Tjörn och dess invånare. Vi vill bidra till att göra Medborgarhuset till en säkrare plats att vistas i , säger Mattias Kjellberg, marknadsansvarig på Tjörns Sparbank, som tillägger att det även finns hjärtstartare utplacerade på bankens alla kontor.

Stiftelsen Sibräcka Medborgarhus vill härmed tacka Tjörns Sparbank för hjärtstartaren som vi naturligtvis hoppas på inte ska behöva komma till användning och deltagarna i utbildningen tackar för en bra information och utbildning.

Daniel Holmbom från Sv. Ledargruppen

Mattias Kjellberg, Tjörns Sparbank, överlämnar hjärtstartaren