Historiens vingslag

Röstångagården – med en över 100 år lång historia!

Den 28 mars 1884 bildades Godtemplarlogen ”Hemmets Trefnad” i Röstånga. Initiativet togds av Christian Månsson i Kolema. Man samlades först i hans hem men sen hölls mötena hos snickare Christoffer Simonsson i Röstånga. Medlemmar strömmade till och med början i mars 1885 hölls mötena i folkskolan.

Patron J Hallenberg på Nackarp sände ett brev där han uttryckte en önskan om ”att på egen bekostnad för härvarande godtemplare få uppföra ett ordenshus”. Det var Hallebergs dotter Tilda som tillsammans med läraren Jöns Andersson förmått honom till detta. Den rymliga byggnaden uppfördes först norr om vägen till Nackarpsdalen. Logen fick kontrakt på att utan kostnad disponera huset i tjugo år.

År 1905 bildades en byggnadsförening som lät flytta huset till dess nuvarande plats vid Humlegatan. Med hjälp av frivilliga utförde byggmästaren Nils Jönsson arbetet till en kostnad av 8 000 kr. Godtemplarlogen fortsatte att ha sina samlingar i huset, som blev centrum för hela bygdens kultur- och nöjesliv. Här hölls föreläsningar och ordnades fester. Man hade även ortens första biografföreställningar. Skomakare Sven Olsson skötte apparaten och familjen Berndtsson från Skäralid svarade för den musikaliska underhållningen.

Byggnadsföreningen upplöstes 1975 och ägandet överfördes då till NSF:s Scoutkår Söderåsen. Drivande ledare i kåren var Owe Nilsson och Arne Fridman. Sommartid var här bland annat simläger.

I slutet av 1980-talet behövde två föreningar, Teatergruppen Tibbe och dansföreningen RöstångaSvingarna lokal för sina verksamheter. De köpte fastigheten, rustade upp den och 1991 bildades Röstånga Bygdegårdsförening. Första årsmötet hölls 1992. Då hade huset försetts med skylten RÖSTÅNGAGÅRDEN. Man fick lagfart på egendomen och anslöt sig till Bygdegårdarnas Riksförbund.

Stora reparationsarbeten har sedan dess utförts. År 2009 fick huset en rymlig tillbyggnad för inventarier och vattenberedare. Handikapptoaletten utrustades även med dusch. Vårt senaste stora projekt vara att under 2012 rusta upp hygienutrymmena i källaren med duschar.