Hänt 2015

RFFs styrelse passar på att önska alla

God Jul och Gott Nytt År!

Hänt 2015:

LUCIA! 12 december

Ca 60 medlemmar med familj deltog friskt i auktionen. Luciatåget med 9 skönsångande barn från Rådmansö applåderades hjärtligt för deras fina framförande.

Tomten dök upp även i år och delade ut godis till alla snälla barn.

Vi bjöd på kaffe, saft och glögg!

Gott om bidrag hade lämnats till auktionen. Auktionsförrättaren hann nätt och jämt med att ropa ut allt.

Sikfesten 31 oktober

RFF ordnar traditionsenligt sin höstfest i Baracken lördagen den 31 oktober klockan 19.00.  Kom och njut av vår fiskbuffé med olika sorters lax, sik – och strömmingsrätter!

Rasmus, Mårten och Simon kommer åter att stå för musiken.

Anmälan om deltagande görs till Östen Österberg på telefonnummer 0176/40048 alt. 0733-979475 alt.  email:ka.mohlin@telia.com senast den 23 oktober.

Från och med den 27 oktober är anmälan bindande.

Det går bra att ta med vänner och bekanta, men deltagarantalet är begränsat.

Pris: 250 kr/person, betalas vid dörren. Bordsvatten och folköl ingår, liksom kaffe och kaka. Den som vill dricka något annat medför detta själv till festen.

RFF hälsar alla hjärtligt välkomna!

Besök Bröderna Anderssons Nostalgimuseum i Nenninge!

Den 19 september ska vi göra ett besök på Bröderna Andersson Nostalgimuseum i Södersvik. Museet innehåller en intressant samling från gamla bensinmackar och lanthandlare. Man tar sig dit i egen bil eller åker med någon. Vägbeskrivning kommer att bifogas inbjudan som skickas ut i augusti.

Besöket samlade ca 20 deltagare

Sommardisco för barn och ungdomar i byn den 18 juli i Baracken!

Detta är en ny punkt på RFFs kalendarium! Den 18 juli mellan klockan 18.30 och 22.00 är alla barn och ungdomar välkomna till Baracken på sommardisco. Inträdet 50 kronor inkluderar varm korv och läsk. Det kommer också att ordnas lotteri m.m. För mer information kontakta Annika Berg annika.berg@jm.se, 0734326949, eller Lotta Hermansson, 0708-156304. Anslag kommer upp i byn ca två veckor i förväg.

Hamnfesten den 04 juli

Vi söker som alltid såhär års frivillig arbetskraft före, under och efter Hamnfesten. För uppbyggnad av kiosk, boll- och pilståndbehöver vi många händer och verktyg. Arbetet börjar torsdagen den 02 juli klockan 09.00 i hamnen, och fortsätter den 03 juli. Det behövs också arbetskraft den 04 juli för rivning av uppbyggnaden klockan 16.00. Kontakta gärna Östen Österberg på telefon 0733-979475.

Den 04 juli under själva Hamnfesten behövs också bemanning till kiosk, strömmingsstekning, boll och pil, samt till loppmarknaden. Är du intresserad av att ställa upp är Du välkommen att höra av dig till Östen Österberg på telefon 0733-979475 för mer info.

Vill du lämna prylar till vår loppmarknad under Hamnfesten är du välkommen att lämna dessa söndagen den 14 juni klockan 16.30 vid hamnskjulet mittemot dansbanan. Det går också bra söndagen den 28 juni samma tid, samma plats. Kontakta Karin Mohlin på telefon 0733979475 eller mail: ka.mohlin@telia.comför mer information.

Midsommarafton

Klockan 14.00 på midsommarafton börjar vi klä majstången. För att vi ska vara klara med det till 14.30 då musiken börjar behövs många flitiga händer som klär majstången med björkkvistar och blommor! Ju fler som hjälper till desto fortare går det!

Vi fick besök från Bygdegårdarnas Riksförbund i april. Det var aviserat som en liten stunds besök över en kopp kaffe, då vi skulle lära känna varandra lite bättre. Det liknade nog mer ett regelrätt husförhör.

Vi förstod att det som drivit fram besöket var att man tittar på rationaliseringsmöjligheter för bygdegårdar som ligger nära varandra. Rådmansö bygdegård i Gräddö, Tjockö bygård och Baracken ligger förhållandevis tätt. En tanke var att en av oss tre skulle bort. Men vi är sinsemellan så pass olika att inga rationaliseringsförslag om gemensamma utskick och kalendarier skulle ge någon besparing. Vi fick veta att om vi skulle söka bidrag hos exempelvis LeaderUROSS eller Boverket skulle alla möjliga krav uppfyllas, annars var det omöjligt. Vi upplyste om att det har vi redan gjort och våra ansökningar inte ifrågasatts, vi har fått de bidrag vi ansökt om hittills.

RFF .har just mottagit ett årligt bidrag på 15 000 kronor från Kultur och Fritidsnämnden i Norrtälje såsom en samlingslokalshållande förening, som genom sin verksamhet uppfyller kraven för bidragsberättigande.

ÅRSSTÄMMA

Fredagen den 15 maj 2015 kl. 1600 i Baracken.

Ca 50 medlemmar deltog i mötet.

Valborgsmässoafton

På grund av blåst kunde vi inte tända majbrasan.

Våren sjöngs in med allsång.

Vårstädning av byn lördagen den 25 april!

Filmvisning den 28 februari:

Bildvisningen om trålfiske i början av 1960-talet i vår närmaste skärgård och filmen om spritsmugglingen på 30-talet samlade ca 50 deltagare. Visningen var mycket uppskattad.

Hjärtlungräddning:

Den 04 januari samlades ett 20-tal personer i Baracken för att få lära sig och/eller repetera hur man gör hjärtlungräddning, och hur man använder defibrillator. RFF fick en defibrillator i gåva av Roslagens Sparbank för ett par år sedan. Apparaten sitter tillgänglig i ett litet grönt skåp på utsidan av Baracken.