Bild från 1961 inför invigningen
Här pågår byggnationen 1961
Vy mot sjön 1961

Rämmens bygdegårdsförening bildades 1953 med uppgift ”att anskaffa och för framtiden bibehålla en samlingslokal, vilken opartiskt och på skäliga villkor skall uthyras till föreningens medlemmar”. Föreningen har 70-års jubileum i maj 2023.

Initiativtagare och Primus motor, var revirförvaltaren på Rämmens revir inom Billeruds skogskoncern, Bertil Florin och hans hustru Maud. De flesta i bygden hade på den tiden anknytning till det stora skogsbolaget, och jägmästaren var angelägen att befolkningen skulle stanna kvar på trakten i ett samhälle i våldsamt snabb förvandling.

Bygdegården fick en modern arkitektur och stod klar 1961. Den är vackert belägen i byn. Nära skolan, klockargården/hembygdsgården och kyrkan, med vacker utsikt över sjön Näsrämmen. Huset är i två plan med en 100m2 stor sal med parkettgolv och scen, ett mindre rum på 30m2 samt kök. I källarplanet finns allaktivitetsrum/övernattningsrum, vävstuga, tvättstuga, torkrum och mangelrum.

Billerud har sedan länge lämnat Rämmen.

Rämmens bygdegårdsförening är nu en ideell förening. Föreningen är mycket aktiv och har drygt 160 medlemmar. Den arbetar målinriktat med verksamhetsplaner innehållande en mängd olika aktiviteter för att erbjuda medlemmar och bygdens folk en attraktiv bygdegård och hålla landsbygden levande .

Bygdegårdsföreningen är också initiativtagare till samverkansprojektet Rämmendagarna. Ett brett program av aktiviteter & evenemang som genomfördes första gången 16-17 juli 2011 när Filipstads kommun firade 400 år.  Rämmendagarna har därefter genomförts varje år veckan före Filibjurveckan i Filipstad. Med uppehåll under pandemiåren 2020-2021. I år 2022 den 9-10 juli var det 10-årsjubileum för Rämmendagarna.

Bygdegården skall vara en naturlig samlingsplats för bygden och föreningen erbjuder fräscha och ändamålsenliga lokaler för uthyrning.